Det var en intensiv helg i Mariefred 7 – 8 februari, förutom direktionsmöte,utbildningsmöte för att planera vårens utbildningar av nya aktiva samt verkstadsarbete så skulle även linjen från Mariefred till Taxinge plogas för att komma åt att röja träd vid länsgränsen när isen ligger. Det var planerat att plogningen skulle ta ca 3 timmar men det blev drygt 4 timmar då en del vägövergångar var lite mer svårforcerade.
För att kunna ploga till Taxinge-Näsby måste snöplogen ÖSlJ 907 vändas i Läggesta nedre.
Snöplogen uppställd på bangården i Mariefred efter att plogningen är avklarad, det hade inte gått om inte vagnhallsgänget så förtjänstfullt hade röjt bangården i Mariefred i veckan samt att bangården i Läggesta hade blivit skottad i veckan.
Men inne i verkstaden var det som vanligt full aktivitet
På ångloket Hamra pågår ett större arbete med att mäta in axelboxarnas läge i hornblocken för att bestämma hur de ska justeras för att loket ska bra, det har varit ett återkommande problem med att i vissa lägen har det slagit i axelboxarna – något som är kopplat till slidstyrningen. När loket nu är lyft ska dessa fel åtgärdas så att lokets maskineri går bra.
Ångloket KLJ 2 ”Lessebo” från 1891 ska visas upp i maj på Järnvägsmuseum i Gävle, vi har tillverkat ett nytt domlock i en CNC fräs efter uppmätning av det gamla locket
Det locket är i sin tur monterat på ett större domlock (se verkstadsarbeten 24 januari för bilder) , för detta provar vi nu en ny tätning i form av ett självhäftande vävt band av grafit.
Nedan står alla skruvarna till det stora domlocket uppradade på vattentanken till ”Lessebo”. När allt är monterat ska pannan provtryckas med vatten.
Pannan till ångloket ”Avesta” har ju tubats om under vintern, nu ska ett nytt sotskåp monteras och här jobbas det med att passa in flänsen i framändan.
Det gamla pannstödet var gjort av hopsvetsade plåtbitar och inte särskilt snyggt – vi kom på att det fanns ett gjutet pannstöd på en gammal utdömd panna från ett SJ BYCf lok som har använts som värmepanna en gång i tiden – nu passade det att plocka det pannstödet – radien är inte riktigt densamma men det går att ordna. Det rullade plattjärnet i sotskåpet ska svetsas dit istället för den bortrostade biten.
På ångloket JGJ 9 (”Nian”) har gångjärnen punktats fast på den nya luckan, den ska passas in och hål borras för nitarna – när hålen är borrade slipas svetsarna bort och gångjärnen nitas på plats – därefter ska kanten slipas till så det blir tätt mot sotskåpet. Buffertbalken har fått en första strykning med grundfärg – schabloner till nya siffror har tagits fram för att prova. De gamla ”niorna” hade en rak rygg – de nya kommer få mer ”krökt rygg” som siffran till höger på buffertbalken.
För att undvika att damm fastnar i färgen gjordes ett provisoriskt tält av en presenning som spändes mellan Emsfors och Nian som ska skydda
På ångloket Emsfors upptäcktes under sommaren 2014 en läcka längst ner i fyrboxen i pannan. Det var en rostfräta invid bottenringen. När panninspektören undersökte skadan och området runt denna visade det sig att skadan var helt lokal och inspektören godkända att vi reparerade hålet med svets. Detta skedde under veckan innan denna arbetshelg och panninspektören har nu även undersökt svetsen och gett den betyget MVG. Pannan ska nu provtryckas senare i vår och förhoppningen är att vi kan få ta upp panntrycket till 15 kp/cm2 om allt går bra.
På Emsfors pågick även arbeten med pannans inspektions-/tvättluckor, vars tätningsytor behöver slipas till. Från att vi räknat med att Emsfors skulle förbli avställt några år p.g.a. läckan så blir loket nu åter ett av driftloken under året, så en del andra mindre åtgärder som vi avvaktat med behöver nu åtgärdas.
Vid den nya fräsen pågick sortering av alla de fräsverktyg som medföljde.
Renovering av en skivsignal pågår. Den kommer från Askersund där den var infartssignal, nu skall den bli ny signal i Mariefred vid infarten från Ångbåtsstationen. Först måste dock den rostanfrätta signalskivan bytas.