Banavdelningen: Växeln i Hjorthagen riven

Vi har den 13 maj rivit växeln och yttersta delen på sidospåret i Hjorthagen. Vad är nu detta, undrar säkert många. En museijärnväg skall väl bevara inte riva upp? Bakgrunden till detta är dock mer komplicerad än bara en fråga om bevarande.
Vi har under flera år funderat, diskuterat och utrett hur vi skall göra med denna växel och även med T-semaforen i Hjorthagen. Så länge vi bara hade bansträckan Mariefred – Läggesta användes Hjorthagen som station och uppställningsplats för godsvagnar för att skapa mer händelser på den i övrigt korta sträckan, främst på våra specialtrafikdagar. Men sedan banan förlängdes till Taxinge-Näsby har Hjorthagen kommit att bli i princip helt outnyttjad. Hjorthagen har inte varit bevakad för tågmöten på specialtrafikdag sedan 2014 och uppställning av vagnar där är inte populärt, har skett kanske en gång per år.

Nu har det visat sig att semaforen kan göra mycket mer nytta i Hedlandet. Växeln ger oss återkommande problem då den ligger i kurva och inte ligger still i rätt läge, vi baxar den rätt minst vartannat år men bara någon månad efteråt ger den åter krängningar i tågen. Plattformskanten utmed sidospåret har i många år successivt pressats ut mot spåret så att den inkräktar på fria rummet. På senare år har delar av kanten även börjat rasa ut mot spåret, dessutom har en stor del av sliprarna i sidospåret blivit mycket dåliga. Därför har ca 2/3 av sidospåret varit avstängt i drygt ett år. I höstas kunde vi konstatera att även i yttersta delen av sidospåret är sliprarna nu så dåliga att total avstängning av sidospåret nu blivit akut.
Med hänsyn till problemen och det i princip obefintliga utnyttjandet kunde vi inte försvara den investering i arbetstid och pengar som en upprustning av växel och sidospår skulle innebära.
Trafikavdelningen hade inget emot att Hjorthagen klassas ner till hållplats och att växeln rivs.
Styrelsen beslöt på sitt möte i december att växeln och sidospåret får rivas samt att semaforen tas ner för att användas i Hedlandet.

Allt vi rivit och kommer att riva i Hjorthagen kommer återanvändas på andra ställen där det gör mer nytta, växeln kommer användas i Mariefred som förbindelse till den blivande dressinboden, tungspetslåset från växeln kommer användas på en växel i Läggesta nedre, räls och spårspärr från sidospåret kommer användas till ett nytt stickspår i Hedlandet samt semaforen kommer renoveras, något modifieras, och användas i Hedlandet.

On May 13th, we demolished the point and the outermost part of the siding in Hjorthagen. Now certainly many will wonder what we are doing. A museum railroad should preserve, not tear up? However, the background to this is more complicated than just a matter of conservation.  

For several years we have been reflecting, discussing, and investigating how we should do with this point and also with the T-shaped semaphore signal in Hjorthagen. As far as we only had the line Mariefred – Läggesta, Hjorthagen was used as a station and place for freight wagons to create more events on the otherwise short distance, mainly on our special traffic days. But since the track was extended to Taxinge-Näsby, Hjorthagen has come to be almost completely unused.
Now we have recognized that the signal with its interlocking can be much more useful in Hedlandet. The point gives us recurring problems as it is in a curve and does not remain in the right position, we adjust it at least every two years but soon it is back creating wobbling in the trains. The platform edge along the siding has gradually collapsed towards the track. In addition, a large part of the sleepers in the siding are in a very bad state. Therefore, about 2/3 of the siding has been closed for just over a year. Now also the sleepers in the rest of the siding are now so bad that total shutdown of the siding has now become acute.

Given the problems and the virtually non-existent utilization, we could not defend the investment in working time and money to fix all the problems. The traffic department did not mind that Hjorthagen is downgraded to a halt and that the point is demolished. The board also approved to this at its meeting in December.
Everything we demolished and will dismount in Hjorthagen will be reused in other places where it makes more use, the point will be used in Mariefred, the point lock will be used on a point in Läggesta, rails from the siding will be used for a new siding in Hedlandet and the semaphore will be renovated, slightly modified, and used in Hedlandet.

The pictures show the work that started in a mix of rain and snow and just above zero (°C) and ended in a nice spring wheater. The 13th we ended with fastening the new track on new sleepers replacing the point. The day after this track was adjusted and tamped.

Före arbetets start, notera det vita på sliprarna – nyfallen snö! (HW)
Rivningen påbörjad (HW)
Även korsningen lossad (GW)
Alla spårdelar i växeln rivna, sliprarna börjar tas upp (HW)
Trivselfika (KK)
De långa växelsliprarna (i dåligt skick) ersätts av nya standardsliprar. (HW)
Den sista nya slipern lägg på plats (KK)
Rälerna som tagits från sidospåret läggs på plats (HW)
Spikning, här har ena rälen spikats klart, spikarna fästs vid den andra, sedan färdigspikar vi med trycklufthammare (GW)
Spåret färdigspikat vid arbetsdagens slut. Dagen började med någon plusgrad och snöblandat regn, men slutade med skönt vårväder. (HW)
Dagen efter justerades och stoppades det nylagda spåret (GW)
Stoppning (KK)
En vecka senare. Växeln skall återanvändas inne i Mariefred som förbindelse till den blivande dressinboden (HW)

Foton: Göran Wallmark (GW), Kent Karlsson (KK), Hans Wicklund (HW)

Ett svar på ”Banavdelningen: Växeln i Hjorthagen riven”

Kommentarer kan inte lämnas på detta inlägg.