Vintrigt spårunderhåll

Som nämnt i förra blogginlägget ägnar några av oss som under de varmare årstiderna arbetar med spårunderhåll vintern åt att avverka träd och sly utmed banan.
Nu under januari – februari har vi börjat avverka där banvallen har direkt sjökontakt så det går enklare att arbete från isen.

Den sista veckan i januari kom det en hel del snö så vi började den 31 januari med att ploga hela banan för att kunna ta oss fram under veckan efter till nästa ställe för avverkning strax före Taxinge-Näsby.

The work with cutting trees and brushwood continues in the winter. Now as the lake has frozen we have started to cut at the places directly on the lake shore where it is suitable to work from the ice. Some of these places are near the line end in Taxinge-Näsby and as between 20 and 30 cm snow fell last week in January we decided to first clean the line with the snow plow 31 January, the weather has kept well below zero so it is still soft powder snow. 3. February we started the cutting work ca 1,3 km west of Taxinge-Näsby, then it had came about 10 cm more snow, but that we could manage without the snow plow. Lunch break and unloading in Taxinge-Näsby. It was late when we finished so on the trip back to Mareifred it was getting dark.

Plogning ut från Läggesta nedre mot Taxinge-Näsby.
Plogning in mot Taxinge-Näsby
Två spår i Taxinge-Näsby plogade.
Återfärd, Gripsholms slott på andra sidan sjön.

Den 3 februari röjde vi träd och sly på banvallskanten mot sjön direkt öster om skärningen genom Syltaberg en dryg km väster om Taxinge-Näsby.

Här har röjningen just påbörjats.
Matrast i stationshuset i Taxinge-Näsby, utsikt från verandan mot vårt arbetståg.
Lossning av ett lass sly vid spårslutet i Taxinge-Näsby. Foto: Richard Porteus
Röjningen nästan klar för dagen.
Röjningen och körningen av två lass med det röjda till upplag i Taxinge-Näsby tog sin tid så det blev mörkt innan hemfärd. Här närmar vi oss Läggesta nedre station.

Det blir fortsättning kommande onsdagar.

Foton och video där inte annat anges: Hans Wicklund

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.