Jobb i verkstaden 1-7 februari.

När det är kallt ute är den varma verkstaden extra inbjudande. Denna vecka har det jobbats vidare med bl.a. KM NELSSON, EMSFORS, KLJ-godsvagnarna och JGJ 107. Även signalavdelningen har fått en del gjort med lindrivet till sjukhusvägen.

This week we continued the dismantling of loco No 4, KM NELSSON, and inspecting every single part. Right now, focus is getting inside the boiler for a thorough inspection of its condition.
Loco No 8, EMSFORS is also being prepared for a thorough inspection of the boiler. Both locomotives have had their tubes in since the late 70s.
We have also been working on KLJ luggage van G 38, we repaired the frame this past summer and are now preparing the axleboxes to be refitted on the axles.

Foto: Ola Dahlström

EMSFORS

Jobbet med Emsfors panna har gått framåt, i veckan har domkåpan plockats bort och domlocket lossats för att sedan kunna lyftas av när pannan ska inspekteras invändigt.

Emsfors domlock är en gedigen pjäs. Foto: Ola Dahlström

KM NELSSON

Just nu håller vi på att jobba oss in i pannan, domlocket har plockats bort och regulatorstången lossats för att vi sedan ska kunna plocka ur regulatorn. Efter det ska tuberna plockas ur och pannan rengöras invändigt inför en noggrann inspektion av pannans skick, så vi kan arbeta fram en plan för vilka jobb som kommer behöva göras med pannan.

KLJ G 38


Godsfinkan KLJ G 38 fick i somras sitt ramverk reparerat och nu håller vi på att återställa träbalkarna i ramen, delar av originalvirket kunde återanvändas för detta. Snart kommer ramen kunna föras samman med axlarna efter vi renoverat alla lagerboxar.

JGJ 107

Flaket är snart färdigt och jobbet med lämmarna har påbörjats.

JGJ 107. Foto: Ola Dahlström

Motortralla 1001

Motortrallan håller på att konverteras från diesel- till eldrift. I somras plockade vi fram den ur förråd och började mäta och rita på hur batterilådorna ska konstrueras. Många dagars klurande och ritande senare kan vi nu börja tillverka batterilådorna. Detta projekt saknar tidplan och vi jobbar med det när vi finner tid och lust, vill du hjälpa till med detta spännande jobb? Hör då av dig till oss.

Batterilåda under tillverkning. Foto: Ola Dahlström

New battery box for the inspection trolley being converted from diesel to battery-electric.

Signal

Lindrivet till Sjukhusvägens bommar är snart redo för att monteras tillbaka efter en omfattande renovering.

Foto: Ola Dahlström

The finished drive unit for the road barriers at Sjukhusvägen.

2 svar på ”Jobb i verkstaden 1-7 februari.”

  1. Ska ni blästra den rostiga Pannan eller bara utanför ska ni blocka även innan för allt.

    1. Hej!
      Pannan ska rosthackas och rengöras och sedan få nödvändiga reparationsåtgärder. I nuläget har vi inte planer på att blästra den.

Kommentarer är stängda.