Verkstadsarbeten maj

May is usually a very busy time but the Corona-virus has affected everything, for us as well as for everyone else, normally we start operations traditionally on 1st May but due to recommendations operations have been postponed to 21st June. The Corona situation means that there are less people in the workshops and for other duties. But we have made quite good progress despite of the situation.

Our loco shed has had smoke vents for two locos that could be lowered over the loco chimneys. These have been tricky to operate and were now life expired. New vents have been installed made by stainless steel, they extend a bit along the track and are fitted with ejectors to lift the smoke on cold damp mornings.

Our Hartmann feldbahn loco No 8 Emsfors is in need of the boiler tube replacement, as they are welded to the tube plate, work has started by grinding down the welds in order to be able to remove the tubes.

To be able to run steam locos along the line, all water barrels for fire protection have to be filled. We spent a nice day along the line with a barbecue lunch, filling them – on some places they are placed quite high . The station cat in Läggesta Nedre took some interest in our activities.

On loco No 9 work has been intense in May, we filled the water tanks to check if the leak was still present, but no leakage could be seen. The rear bogie has been removed, cleaned and the wheels painted – and some interesting stampings were found on the axle and the wheels. The bogie had to be removed to take down the ash pan in order to weld in some new plates on the sides.

On No 5 ”Hamra” we performed the regular inspection required to take the loco into operation , and also lighted her up for a trial run – we have a small supply of coal in Mariefred but to fill the coal box we had to go to Läggesta nedre.

The tank wagon MJ 58 has had the tank and frames repainted.

KLJ 50 is a standard goods wagon undercarriage, built by the Kosta workshop for KLJ in 1900. This was rescued from a scrap heap at Aspa bruk in the 60’s and has seen a lot of abuse, the side beams are in reasonable condition but the buffer beams and corner joint plates were in poor condition and will be replaced. Our wagon master Henrik seems to wonder if this ”wreck” is possible to restore… the oak timbers had some rot at the ends but was in a surprising good condition.

Short closed vans were very characteristic for the Kosta line as they transported glass products in need of weather protection. We got a suitable body for it some years ago and it has already been overhauled at an external workshop. The combination will be numbered after the original number of the van, KLJ G 63. This will be the fourth overhauled wagon of this type, very practical as luggage vans for prams and bikes on our trains.

New buffer stops, destined for Taxinge-Näsby, are welded together

The new red flash lights for the level crossings require some work in the signal box

Vårt lokstall har varit med länge och de rökhuvar som finns placerades olyckligt när det byggdes så loken måste ställas väldigt nära portarna för att hamna under huven.  Nu har vi beställt nya huvar av en lokal plåtslagare och de har monterats i lokstallet.

De gamla rökhuvarna har varit med ett bra tag och är rejält slitna
Nya rör monteras i skorstenen, de isoleras för att undvika kondens – vår hjälpvagn är en utmärkt arbetsplattform.
Röret har kapats till rätt längd och rökhuven passas in och monteras på rätt höjd för att passa vår konstruktionsprofil..
Rökhuven på plats i taket, vi passade även på att byta lysrör i de flesta av armaturerna i taket. Röret som går ut till höger är till för att ansluta en fläkt för att få drag i skorstenen
Emsfors tubsats har tagit slut och vi har beslutat att byta alla rökgastuberna, det kommer att ta tid så vi räknar inte med att ha loket i drift denna säsong.
Det behövs bra belysning och det är ganska trångt i fyrboxen så lampan får stå i eldstadshålet
Det är trångt, magnetborrmaskinen som används för att slipa bort svetsarna på tubändarna med en kärnborr får nätt och jämnt plats (de stora muttrarna är stagbultarna som sitter i fyrboxtaket.
Den 21:a maj var vi ute på linjen och fyllde på vattentunnor och lämnade vattenkannor i dom, utan fyllda vattentunnor kan vi inte köra med ånglok på linjen. Vi började längst bort i Taxinge-Näsby och arbetade oss mot Mariefred.
Arbetståget med Gaivoron, tankvagnen MJ58 och hjälpvagnen + en flakvagn med grillen på och musikvagnen
Stationskatten i Läggesta nedre kom och krävde lite uppmärksamhet av oss
Montering av verktygslådan på Nian som har fått fästen för slaggverktygen på baksidan och handtag på sidorna, den står på pinnbultar och går att lyfta av.
Fyllning av vattentankarna för att läckagekontroll – efter en del kompletterande åtdragningar kunde vi se att det var tätt i alla anslutningar. Vi kunde inte se något läckage från ramtanken heller så spricktätningen ser ut att ha fungerat. Efter att ha tömt tankarna på vatten så monterade vi bromsrörelsen under loket
Lite ovanlig vy från Nian, säkerhetsventilen på ångdomen, till höger den monterade verktygslådan med slaggverktygen på plats
22 maj: Dags för att växla lite – Nian dras ut för att vändas för att kunna smidigt ta ur bakre löpaxeln och ta ner asklådan som behöver få lite nya plåtar isvetsade
Nian har vänts på vändskivan
Loket har lyfts i bakkant så att löpaxeln kan rullas ut efter att ha tagits loss från lokramen
Asklådan är nertagen
Intressant att se stämplarna när gammal smuts och färg skrapats bort: på hjulstommen står det ”Kohlsva. Stål UG 1915”
Hjulaxeln är också stämplad: ”Motala.Ch.1216. M . 9 54 . J G J 1915”
24 maj: Målning av hjulen på bakre löpaxeln till Nian
Nymålade hjul på löpaxeln till JGJ 9
Översyn av Hamra
23 maj:Fyren tänds i Hamra
Påeldning av lok 5 Hamra för provkörning
Växling på bangården i Mariefred med Hamra
Hamra med ett arbetståg i Läggesta nedre
Tankvagnen MJ 58 får ett nytt lager färg på tanken
Ett Kostaunderrede ska renoveras och en ny korg ska monteras på det, underredet är KLJ 50 men korgen kommer att märkas med Kosta G 63.
” JERNVÄGSVERKSTADEN KOSTA”
Vagnmästare Henrik funderar … ”ska det verkligen bli något av det här?”
Ekvirket i ramen har ruttnat i ändarna men är ändå förvånansvärt välbehållet
30 maj, original buffertbalkar är skadade och ska bytas ut mot nya (vi har lämpliga balkar i form av gamla kontaktledningsstolpar från normalspårstiden på Taxinge-banan.
Ny buffertbalk monterad på underredet KLJ 50
Svetsning av stoppbockar till utdragsspåret i Taxinge-Näsby
I och med att vi har bytt kastljus är det en del som måste byggas om i signalskåpet