Renoveringen av Skallaholmsbron har startat

English text below.

Här nedan följer ett bildreportage av starten på arbetet med Skallaholmsbron, först lite bakgrund:

Skallaholmsbron är en 12 m lång stålbro 900 m öster om Läggesta Nedre station i riktning mot Taxinge-Näsby. Bron förbinder en utfylld banvall söder om Stora Skallaholmen och en udde vid Bergåsa. Vattendraget under den utgör Råckstaåns utlopp i Mälaren.

Innan banvallen och bron byggdes var vattnet väster därom en seglingsbar vik till Mälaren. På vikingatiden var den i dag sanka Bondkroken en långsträckt sjö som från sundet vid Läggesta var seglingsbar betydligt längre in via Råckstaån. Från 1600-talet fraktades malm från gruvorna i Åkers Bergslag ut från ”Malmudden” inne i viken. Intill passerade landsvägen från Strängnäs över det då bredare sundet från Bondkroken för ån på ett färjställe där senare en bro byggdes, bron finns på kartor från mitten av 1600-talet. Intill låg gästgivargården Sättra korg som senare kallades Läggesta värdshus. Här nedan visas en karta över Läggesta by 1759.

(Alla bilder klickbara för större storlek)

Karta över Läggesta by från 1759. Sjövikens södra kant ej utritad, men Skallaholmarna i höger kant. Den obebyggda Jagbacken i mitten.
(Källa lantmäteriets historiska kartor)

När Norra Södermanlands Järnväg projekterades här från 1892 var terrängen ett problem, man skulle komma från nedre delen av den branta sluttningen söder om Gripsholmsviken (denna del av Mälaren) och över Råckstaåns utlopp. Järnvägsbolaget sökte billiga lösningar och valde att passera via en udde, Skallerudden, över en bro och sedan på en utfylld bank över viken söder om Stora Skallaholmen. Därmed skars den inre delen av viken definitivt av för sjöfart. Här visas en del av expropiationskartan som upprättades 1892-1895.

Karta över situationen innan järnvägen byggdes. Här syns att järnvägens banvall fylldes ut i sjön från väster fram till läget för bron och att brons östra landfäste lades på fast mark på Skallarudden. Det syns även att banvallen byggdes ute i sjön strax öster om udden, vid dagens nya bostadsområde.
(Källa. Expropiationskartan från 1892-1895, från Historiska kartor hos Lantmäteriet)

Den utfyllda banken har idag vuxit samman med land och Skallaholman så det inte längre längre är tydligt att den är utfylld i sjön.

Dagens situation i området. Bron syns söder om Stora Skallaholmen. (Källa: Min Karta hos Lantmäteriet)

Nuvarande bro byggdes av Bergsunds Mekaniska Verkstad 1923 och ersatte då en klenare bro från järnvägens byggnad 1895. Landfästena är dock original från 1895. Ritningar nedan. Bron kompletterades med en enkel smal gångbana utanför ena huvudbalken under senare delen av 1960-talet, den gångbanan var endast avsedd för järnvägens personal. När ÖSlJ övertagit järnvägen här och byggde om den till vårt smalspår 600 mm byggdes även en kommunal gångväg på järnvägens norra sida från Skallaholmen till Hedlandet, då byttes gångbanan på bron till en ny med 1,5 m bredd.

Ritning över originalbron från 1895. Här syns att västra landfästet då utfördes som en pålkista ute i sjön.
Ritning från 1923 över nuvarande broöverbyggnad. Numera kompletterad med en gångbana utanför ena huvudbalken.

Redan när vi började köra rälsbuss på sträckan 1999 kunde vi konstatera att brons stålkonstruktion var relativt rostig. Ur brons underhållskort framgår att den fick sin senaste totalmålning 1958 och sedan dess har den endast bättringsmålats partiellt. De senaste årens besiktningar har visat en påtaglig rosttillväxt i undanskymda skrymslen och vinklar, det har alltså blivit allt mer akut att få den rostrensad och totalt ommålad.

I drygt ett år har vi planerat en blästring och ommålning av bron. Det byggs nu ett stort nytt bostadsområde i Bergåsa direkt öster om bron. Dessa nya bostäder kommer att generera en avsevärt ökad gångtrafik på gångvägen utmed järnvägen. Gångvägen måste stängas av under brorenoveringen, därför såg vi det som helt nödvändigt att utföra renoveringen innan de nya bostäderna blir färdigställda. Vi kom därför fram till att renoveringen behöver utföras nu under våren 2022. När vi sökte och fick positivt förhandsbesked om ett kulturvårdsbidrag från Länsstyrelsen i Södermanland för en brorenovering beslöts att handla upp detta arbete som behöver utföras av ett företag specialiserat på denna typ av arbeten.

Själva renoveringsarbetet startar den 4 april och innan dess skall vi själva demontera räler och tvärbalkar (som fungerar som slipersbalkar). Vårt eget arbete startade onsdagen den 23 mars med demontering av rälerna. Renoveringsarbetet planeras vara klart i mitten av maj, därefter skall vi återställa och justera spåret så trafiken kan starta till Taxinge-Näsby som planerat 3 juni.

Bilder från det inledande arbetet nedan.

The Skallaholmen bridge is a 12 m long riveted steel bridge built in 1923 on foundations from an original bridge from 1895. As shown on the maps above the enbankment north-west of the bridge was built in the lake and so cutting off the inner part of the bay. The west bridge foundation was therefore built on poles, at the time in the middle of the water. The east foundation was built on solid ground on a headland pointing out from the southern shore of the lake. The bridge got the last complete overhaul with painting in 1958. As we have seen an increasing problem with rust we decided that a new complete overhaul with rust removal and complete painting has to be done. We wanted to make this overhaul now as the public walkway on the bridge will be much more used from this autumn when a new living area just east of the bridge will be finished. The walkway must be closed during the bridge work. We have been awarded a heritage preservation grant from the county council that largely covers the costs for the specialist firm doing the work. The work starts 4thApril and will be finished in mid-May. Our own work will be to remove tha track and afterwards rebuild it so the traffic to Taxinge -Näsby can start as scheduled 3rd June.

The pictures below shows our work dismantling the track.

Skruvar som håller rälerna i sliprarna utanför bron och som håller rälerna i brons tvärbalkar lossas med tryckluftskruvdragare.
Skruvar lossas på bron. Gångbanan syns till höger, en del av den måste också demonteras.
Skruvar och en rälsskarv lossas vid västra änden av bron.
De lossade rälerna kopplades i arbetståget och kunde på så sätt dras undan.
Rälerna borta
Den 25 mars lyftes tvärbalkarna bort med hjälp av en minigrävare.
Lyft av tvärbalkar.
Tvärbalkarna lastades på den vagn som lämnats på södra sidan för att kunna rullas till en plats där de blir åtkomliga med lastbil.
Mer balansakt utan spår och tvärbalkar. I bakgrunden den nya järnvägsbron för Svealandsbanan.