Pannan
Nu har det gått en tid sedan vi skrev något om KM Nelsson men det betyder inte att det inte har arbetats med loket! I detta inlägg skriver vi lite om hur det går med ångpannan som är hos VEÅ AB i Sävsjö (www.vea.se) för renovering och byte av fyrbox.
Six months ago, we wrote about the big overhaul of locomotive No. 4 K.M. Nelsson, time for an update. Work on the frame and running gear has progressed in our own workshop, more about this later.
I det senaste inlägget om pannan så beskrev vi lite kort om vårt arbete med att borra ur stagbultarna. Ett arbete som vi hade hoppats bli klara med innan pannan skulle skickas men som fick nedprioriteras då våra resurser krävdes för andra arbeten under sommaren. Arbetet med urborrningen av stagbultarna slutfördes av VEÅ. Därefter skars och borrades nitar för botten- och eldstadsring ur och fyrboxen kunde med en hel del övertalning lyftas ur pannan! Först nu kunde man göra en mer noggrann bedömning av vilka arbeten som behöver göras inuti pannan.
In the previous blog post about the loco last August, we described our own work boring the staybolts to prepare for the removal of the firebox. This job was about half way finished when the boiler had to be sent away to the boiler company VEÅ in Sävsjö, Sweden for the full overhaul including a new firebox.
Please find below pics from the ongoing work taken by the company´s veteran-boiler specialist Jonas Forsén.
Nu kan vi göra en mer noggrann kontroll av skicket på insidan. Efter mycket rengöring fann man att en del ställen, framförallt runt bottenringen, var mycket avrostade och krävde åtgärd. Även bladstagen var kraftigt rostskadade och behövde åtgärdas. Även om pannan inte var felfri inuti så är pannan i mycket gott skick på insidan. Med vår pannvattenbehandling så har vi möjligheten att fortsätta hålla pannans inre i bra skick till nästa revision om förhoppningsvis minst 50 år.
With the old copper firebox out of the boiler, a thorough assessment could be made of the interior of the boiler. No negative surprises, only localized corrosion damage on and along the foundation and fire hole rings. Corrected by welding and grinding. Also the ends of the palm stays had to be renewed.
Något som kan tyckas som märkligt är att pannans inre som håller vatten är i väldigt bra skick medan det yttre fått rostskador. Vi har dragit slutsatsen att fuktig isolering har bidragit till att pannans yttre blivit rostskadat. ÖSlJ förvarade länge ångloken utomhus innan vi byggde lokstallet. Då regnade det på loken och läckte in under pannklädseln och gjorde isoleringen fuktig. Eftersom pannklädseln inte har några hål för avrinning så har fukten stannat kvar och ätit på pannan utifrån. Omfattande arbeten med påläggssvets för att återfå plåtens originaltjocklek har utförts och vi är mycket nöjda och imponerade av insatsen.
With the interior of the boiler in generally good condition, thanks to our water treatment, the exterior of the boiler was in slightly worse condition. Prior to 1994, when our running shed for the locos was built, our steam locos were placed outside during the traffic season and in a damp shed during the rest of the year. With hygroscopic insulation, water was trapped under the boiler cladding sheets, resulting in corrosion on the outside of the boiler plates. Now, corroded areas of the plates have been welded and corroded rivets are changed. When finished, all plates will be very close to original thickness, and we now use non-hygroscopic insulation for the boilers.
Även eldstadsringen och bottenringen har påläggssvetsats och slipats. Vi var oroliga över att bottenringen skulle vara i för dåligt skick för att rädda. En ny bottenring skulle bli en mycket dyr del att tillverka.
Men de skickliga pannsmederna på VEÅ har reparerat bottenringen och fått den att se ut som ny! Nere vid bottenringen, i den bakre plåten i yttre eldstaden sitter anslutningen för bottenblåsningskranen. KM har länge haft en annan/ tillfällig lösning för bottenblåsning men i samband med denna renovering så kommer vi återställa placeringen av bottenblåsningskranen till originalplaceringen.
I den längsgående skarven i rundpannan fanns det ett antal nitar som var mogna för byte, även detta på grund av fuktig isolering. Vi kan nu se vikten av att ångloken kan stå inomhus, torrt och med isolering runt pannan som inte binder fukt.
VEÅ har börjat tillverka den nya fyrboxen. Original var fyrboxen nitad och gjord i koppar. Den nya fyrboxen svetsas ihop i stål. Detta medför många fördelar, vi slipper bland annat galvanisk korrosion och fyrboxen går att svetslaga om så skulle behövas i framtiden. Fyrboxen kommer smidas och få rundade hörn som originalet.
The back plate of the new firebox is formed. Both front and back plates will be fully flanged, resulting in smooth rounded corners for good flexibility.
Like the new firebox for No. 2, Virå ten years ago, a welded steel firebox is the best choice for our locos. With good water treatment, we have no problems with scaling (which could bind hard to steel). Without the expensive copper firebox, we have much less galvanic corrosion and a steel box is also easier to repair.
VEÅ har även börjat arbetet med att byta ångröret som går från regulatorn till ånglådan framme i rökskåpet.
Also, the dry pipe from the regulator valve to the superheater header is renewed with freshly ground flange surfaces.
ÖSlJ är mycket nöjda med arbetena som VEÅ gör på KM Nelssons panna och vi har hopp om att pannan ska bli klar inom en snar framtid. Då återstår ju ”bara” resten av loket. Hemma i Mariefred har arbetena med ramverket och storlagren gått framåt. Men mer om det i ett senare inlägg.
Ångloksrenoveringar är inte bara tidskrävande utan även mycket kostsamma! ÖSlJ är mycket tacksamma för alla gåvor och bidrag till vår verksamhet. Om ni själv inte har möjlighet att bidra praktiskt inom föreningen överväg då gärna att ge ett ekonomiskt bidrag för att stödja renoveringen av KM Nelsson. Tillsammans kan vi åter få KM Nelsson i trafik igen!
Det går också bra att ge ett bidrag till vårt bankgiro 301-1012 – märk med ”KM Nelsson”
Hej!
Önskar Pg-nummer eller Bg-nummer för att kunna stödja.
Hej, beklagar att det tog tid innan du fick svar.
Det går alldeles utmärkt att ge ett bidrag till vårt bg 301-1012 , märk med ”KM Nelsson”
Med vänlig hälsning, Mats