Under nyåret brukar det traditionsenligt vara ett firande i Mariefred med kulinariska utsvävningar
– men innan det blev dags för matlaget att dra igång så började vi med ett pass i verkstaden.
K M Nelsson har fått tre stagbultar i fyrboxen utbytta, försök med provtryckning har gjorts men det har visat sig att det läcker i en nitväxel i fyrboxen. Vi ska prova om det går att dikta fyrboxen innan nästa provtryckning.
För att kunna provtrycka pannan har blindflänsar monterats på ånglådan där överhettarelementen normalt sitter. De nya ångrören från ånglådan till cylindrarna är monterade (och tillpassade på plats).
Vattentrycket för provtryckningen tar vi från det kommunala nätet där vi har ca 6 kg/cm2 till att börja med, högre tryck ordnas med vattenpumpen på bilden som är ansluten till pannan i ett spolpluggshål.
På Lessebo fortsätter jobbet med att göra klart loket för driftprov.Man har börjat med att plocka ner högtrycksmaskineriet för att göra rent vevstakar och kopplingsstänger från diverse rostskyddsbehandlingar som inte alltid har varit så lyckade.Det blir mycket tid i smådelstvätten och sedan med stålborste och smärgelpapper för att få bort rosten.
Här har vevstake och koppelstång tagits bort för rengöring, det är ett tungt slit med smärgelduk och polertrissor för att få bort beläggningen som på vissa delar består av någon sorts lack som det har rostat under.
Så här kan det se ut efter några timmars putsande och polerande
På Nian började vi jobbet med att pressa fast tuberna i pannan, först gick det några timmar åt att kolla att alla tuber satt på sin plats och hade lagom utstick i bägge ändar.Anledningen var att några av tuberna hade blivit av med sin märkning under ompressningen den 13 – 14 december så det blev ett litet pusslande innan det stämde.
I snickeriet står vagnskorgen till finkan KLJ G 63, korgen har stått i en villaträdgård och har bland annat använts som garage till en trehjulig messerschmitt.(wikipedia om messerschmitt kr200). Det är främst golvet och gavlarna samt nya dörrar som har tillverkats.
Ute i verkstaden står ramen till KLJ G 63, det är inte originalramen till just den vagnen men till en annan KLJ G-vagn, ekbalkarna har sågats till som ska sitta i ramen.
Tvärbalkarna och konsolerna är nytillverkade samt knutplåtarna som är varmnitade på plats.Drag- och stötinrättningar har gjorts klara, fjädrar är monterade och hjulen är också svarvade och klara så det är inte långt kvar tills vagnskorgen ska lyftas på.
Men sedan var det dags att övergå till att förbereda inför nyårsfirandet och de kulinariska utsvävningarna:
Förrätten – rökt renkött med pepparrotsgrädde, rökt skinka och ost garnerat med dill, lime och citron.
Huvudrätten var ugnsstekt lax under ett täcke av creme fraiche med rödlök som serverades med duchesse (ugnsgräddade toppar av potatismos täckt med riven ost)
Efterrätten var en coupe med chokladmousse och olika frukter, med olika frukter som tillval
På nyårsdagen var det på igen i verkstaden, vi började med att pressa fast tuberna i fyrboxänden på Nian – med början i mitten under stortuberna och sedan i spiralform utåt. Om man var några stycken så gick det hyfsat snabbt, i och med att pressverktyget dras för hand med spärrskaft så hinner man med 4 – 5 stycken på en timme (vi valde att inte använda luftverktyg för att kunna ha känsla för hur hårt tuben pressas).
Med en svetstång fixeras tuben i läge i sotskåpet medan den pressas fast i fyrboxänden.
Nu återstår det ungefär 12 tuber som inte är pressade i fyrboxänden, sedan ska alla 45 tuberna pressas fast i sotskåpsänden – när det är klart kan pannan fyllas med vatten för att kontrollera tätheten. Nästa maskinhelg är den 10-11 januari då vi kommer att fortsätta med KM, Lessebo och Nian.