När vi byggde linjen till Taxinge-Näsby från Läggesta 2009 anslöt vi linjen i Läggesta nedre till en befintlig växel till godsmagasin och vagnhall, denna var byggd av 17 kg/m räler och rätt sliten, den saknade även tungspetslås (en anordning som låser fast de rörliga växeltungorna i rätt läge). Vi har länge haft ett byte av denna växel i den långsiktiga planeringen. Nu behöver även ytterligare en växel läggas in här för ett spår till den nya vagnhallen, därför behövde bytet ske nu.
Vi hade en växel av samma grövre rälprofil som det anslutande spåret mot Hedlandet (profil EJ25 som väger 24,8 kg/m) i utmärkt skick i delar i förråd. Denna var dock byggd för 891 mm spårvidd, vilket innebär att växelkorsningen behöver byggas om för våra smalare flänsrännor och sedan hela växeln kortas av för att få rätt geometri för den mindre spårvidden, detta har vi behövt göra för alla nya växlar på senare år, så det är inget konstigt.
Växeln som byts, växel 13, flyttas ett antal meter utåt linjen för att få utrymme och rätt spårgeometri för den nu tillkommande växeln till nya vagnhallen, växel 15.
Som växel 15 återanvänds den växel som låg i Hjorthagen tidigare. Den gamla växel 13 kommer återanvändas i ett sidospår i Mariefred.
Arbetet beskrivs i bildtexterna nedan. Iläggningsarbetet tog några dagar, med ideellt arbete blir det inte arbete alla dagar och inte alltid hela dagar.
At Läggesta nedre station the outermost point in direction Taxinge-Näsby was old and quite worn. A change had been planned since long. Now we also needed to put in another point leading to the new carriage shed. As a new mainline point (No. 13) we had parts in good condition for a new point in storage, with rail weight 24,8 kg/m (the old one was with 17 kg/m rails). As this new poing had been used with 891 mm (3 sw ft) gauge the crossing and wing rail distances had to be rebuilt to our mor narrow distance, also the total length of the point had to be changed. The parts of the point were assembled during 2021 in and outside the workshop in Mariefred.
May 6 – 13th the new line point was put in place together with the overhauled siding point which will lead to the new shed later on.