4 – 5 april – demontering av gamla bron över Taxingelinjen

Idag började arbetet med att ta ner den gamla bron över gamla normalspåret till Taxinge, tvärbalkarna som bar upp spåret har redan plockats bort.

Det sitter 2 kvar i var ände + 2 säkringar som håller ihop halvorna

090904_1

Här håller en av de två säkringarna tagits bort

090404_2

Halvorna är separerade, de står på brofästet en hydrauldomkraft har placerats som ska trycka halvan av brofästet så den ramlar ner.

Här har ena halvan ramlat ner från sina brofästen

090404_4

En liten stund senare har bägge brohalvorna har ramlat ner, nu gäller det bara att få ner dom så de kan dras bort mot Läggesta.

090404_5

Eftersom det var så fint väder idag var nästan alla ute och jobbade vid bron men det hände en del i verkstan. Kostafinkan G63 har rullats ut ur snickeriet och underredet till postvagnen JGJ DGo27 rullades in istället.

På Nian började jobbet med att kraga tuberna, lite tvekande i början men efter en stunds provande med olika mejslar och olika grepp lossnade det.Det är lite trångt att få plats med tryckluftshammaren och den långa mejseln, jag tyckte att det var enklast att hålla hammaren med ena handen och mejseln med den andra så jag kunde kontrollera var den slår och vrida runt den på tubkanten.

090405_10

Så här ser det ut när några av tuberna har kragats färdigt.

090404_7

Lite solsken fann sin väg in i fyrboxen genom tuberna 🙂

Som vanligt blev det gemensam middag på kvällen, den här gången något som nästan blivit en ÖSlJ klassiker, ”korvalåudan” med kryddiga korvar och rotsaker.På Söndagen fortsatte demonteringen av gamla bron, då långbalkarna föll landade de lite olyckligt så idag har man jobbat med att få ner dom på banvallen så de kan flyttas till Läggesta.I verkstaden jobbades det med att montera ihop Lessebo och KM.

Det har varit mycket jobb med få ordning på maskinerierna till Lessebo, alla 4 har varit helt demonterade, rostrensade, alla oljeställen rensade och iordninggjorda,
återuppsatta med delvis nytillverkade mellanlägg och shimsningar.Mycket rost och helt igensatta smörjkoppar var det.

090405_11

På Nian fortsatte jobbet med att kraga tuberna – när man väl har fått in tekniken så går det ganska snabbt.

Tubänden är lite motsträvig i början men den mjuknar efter en stunds bearbetning och kragas ut mot tubplåten:

090405_1

Här har 14 av tuberna kragats av de 45 som finns i pannnan, när det är klart ska de valsas en gång extra och sedan ska pannan provtryckas.