Under 2022 byggdes en ny fordonshall bredvid den tidigare vagnhallen i Läggesta nedre. Vi kommer redogöra för själva hallen i ett separat inlägg. Platsbrist och brist på lämpliga växlar gjorde att vi här valde en udda lösning för spåren till nya hallen. En lång vändskiva som vi hade i lager har försetts med två spårspann i speciell geometri som gör att samtliga fyra spår i hallen kan nås med genomgående passage av skivan. Längst ner här finns bilder som visar hur detta sker.
Under oktober – november 2022 byggdes de anslutande spåren och ”växlingsvändskivan” till nya fordonshallen i Läggesta nedre. Det här arbetet engagerade även ett antal medlemmar som normalt inte arbetar med vår bana.
During 2022 a new big vehicle shed was built in Läggesta nedre. Due to space problems and lack of suitable points we chose a very special solution for the access to the four tracks in the shed. A long turntable, original for standard gauge, was equipped with two sets of track in a special geometry. In this way a run through access was established for all four tracks, by turning the turntable some few degrees or 180 degrees. Explaining pictures of the finished layout can be found far below here.
Here we show pictures of the building of the tracks in October – November 2022.
Klicka på bilderna för större bild.
Här fyra bilder som visar skivans fyra lägen för infart till de fyra spåren. Skivan vrids alltså något lite eller 180 grader.
Slutligen en drönarbild, av de färdigställda spåren och vändskivan. Det återstår nu att putsa av den omgivande grusytan och slänterna mot vändskivegropen, det skall även tillkomma en spårspärr på spåret mot vändskivan.
Foton: Göran Wallmark och Hans Wicklund, drönarbilder Stefan Bizarri