Ånglok på byggspåret till Taxinge

Lördagen 2 oktober var det dags för banarbete på Taxingelinjen, då det var ett ganska stort gäng som som skulle komma behövdes det två lok, motorloket Aspa fanns ju tillhands men motorloket Pyret behövdes inne i Mariefred – därför eldades ångloket Dylta på för att tjänstgöra i bygget.

Tidig lördagmorgon, det är inte mer än några plusgrader ute så lokstallsportarna hålls stängda

Till skillnad från de varma sommarveckorna öppnar man inte lokstallsporten i onödan för att släppa ut värmen så här års.

Första uppdraget för Dylta var att dra banarbetståget med rälsvagnen, ”bananen” (banavdelningsvagnen), finkan ”Ida” (AOJ 3) och vagnen med rastkojan på till Hedlandet. Efter en del problem att starta i kurvan vid bergåsa med morgondagg på spåret efter ett oplanerat stopp kom vi till Hedlandet där banarbetståget ställdes av.

Från Hedlandet fortsatte färden till spårslutet för att hämta luftavfuktaren till kompressorn

Dylta vid spårslutet

Spåret är alltså inte grusat men banvallen är hyvlad innan spåret har lagts ut så det ligger stadigt och jämnt, vill du se var det är på kartan så gå till Taxingeprojektets hemsida och ladda ner platsfilen för Google Earth (30 september), alternativt klicka på kartnålen.

Under tiden har grusvagnarna lastats i Läggesta nedre och Aspa kommer in på spår 2 i Hedlandet, banarbetståget som Dylta drog till Hedlandet står på spår 1.

Aspa går in på spår 2 i Hedlandet

En liten stund senare kommer Dylta tillbaks från sin ”hämtningsexpedition”

Dylta återvänder

Fullt på Hedlandets bangård

Dylta framför banarbetståget

Lokpersonalen ser över Dylta efter färden till Hedlandet, i förgrunden en av malmvagnarna med grus.

Aspa med gruståget fortsatte att grusa från Hedlandet bort mot Balders hage, Dylta tar vatten från hjälpvagnen under tiden.

Vattentagning

Förutom grusning var det en del andra arbeten som utfördes, bland annat baxades och skruvades spåret från Hedlandet till Sjöbygget.

Baxning av spåret vid Balders grind

Andra arbeten som utfördes var att sätta upp kryssmärken vid vägövergångarna, här står Dylta vid Sjöbygget – i bakgrunden bakom träden kan man se Gripsholms slott.

Dylta i Sjöbygget

Men dagen består inte bara av arbete, nu är det dags att äta lunch i rastkojan – köttsoppa med en ostmacka smakade riktigt bra. Rastkojan har ett eget bensindrivet elverk så man kan värma mat varsomhelst efter linjen.

Lunch i rastkojan

Efter lunchen fortsatte Aspa med grusningen av banan, här vid Balders Hage.

Aspa med gruståget

Solen börjar stå lågt så Aspa har tända lyktor.

Man känner suget när spåret försvinner bort mot Hedlandavägen

Utsikten från förarsidan av Dylta, spåret försvinner förbi Sjöbygget mot Hedlandavägen och åsen där länsgränsen går, det är inte en vy man är van att se på Mariefredslinjen – att spåret försvinner långt bort i fjärran – man känner riktigt suget att få köra ett riktigt tåg till Taxinge-Näsby.

Vi fortsatte med ploga upp grus med ballastplogen med Dylta, här på väg tillbaks från Sjöbygget till Hedlandet

Sedan fick vi vänta en stund då Aspa höll på att grusa spåret mot oss, då hittade vi en väldigt fotogenisk plats där vi tog några bra stämningsbilder på ångloket Dylta med Mariefred och Gripsholms slott i bakgrunden.

Efter dessa stämningsfulla bilder påbörjades färden tillbaks till Mariefred och lokstallet för Dylta, men arbetet fortsatte även på söndagen med fortsatt ballastplogning och stoppning av spåret med vår spårriktare ”Bojomatic”.
Vill du delta i nästa arbetshelg på Taxingelinjen? Skicka ett mail till taxingeprojektet@oslj.nu!