Museibanans dag 25 september

Sista lördagen i september innan trafiksäsongen slutar på söndagen kör vi med alla ånglok vi har i drift och några av motorloken. Dagen börjar tidigt för lokpersonalen då ÅF-inspektören skulle komma vid 10 och utföra det årliga driftprovet av ångpannorna.

Full aktivitet i lokstallet

Dylta var klar tidigt och fick börja med morgonens växling för att få ihop vagnssätten som ska användas under dagen, här är det delar av JGJ-vagnsättet som växlas ihop. I år valde vi att så långt som möjligt köra med lok och vagnar från samma bana i ett tågsätt.

Morgonväxling med Dylta

Hamra putsas inför dagens tjänstgöring

Sista handen läggs på putsningen

Nu har inspektören från ÅF kommit och loken eldas på så att säkerhetsventilen öppnar och dess funktion kontrolleras, när den öppnar och hur mycket den blåser ned trycket i pannan innan den stänger. Även injektorerna provas.

Nian, KM Nelsson, Emsfors och Dylta

Nu är det dags för KM Nelsson och Nian att gå i koppel med tåg mot Läggesta nedre

KM och Nian

Tre tåg i Mariefred, Dylta kommer in på spår 1 med tåg från Läggesta

Tre tåg i Mariefred

KM Nelsson går in på spår 3 i Läggesta i spetsen för Nättrabytåget

NAEJ tåget

Senare på dagen var dags för systerloken KM Nelsson och Nian gå i koppel mot Mariefred

KM Nelsson och Nian

Ibland händer det oväntade saker sådana här dagar, den här gången var vår färd blockerad av en bil som hade parkerat på hamnspåret. Efter samråd med tågledaren beslöts att tåget skulle backa tillbaks till stationen i Mariefred.

Oväntat stopp

Senare på kvällen fick Nian göra den traditionella förbikörningen vid Hjorthagens station i mörker vilket avslutade detta års museibanans dag.