En sammanfattning av något av det som hänt i verkstaden fram till och med trettonhelgen. Vad som skett därefter kommer vi försöka rapportera mer regelbundet framöver.
Klicka på bilderna för att se en förstoring.
A picture summary of some of the work done in the workshop from December until 6 January. More reports will hopefully come more frequently.
– Steam locomotive No. 2 Virå: Work on the very typical swedish spark arrester and on machinery, new cross head sliding faces and new oilers.
– Diesel locomotive ”Surahammar” during fitting work.
– More work on Mallet locomotive No. 5 Hamra.
– Steam locomotive No. 9: Full overhaul of the front Bissel bogie.
– One side of the passenger coach Stafsjö No. 3 is completely repainted.
– Full rebuild of coach Jönköping Gripenberg No. 10 continues
Ånglok nr. 2 Virå:
Virå har fått sin gnistsläckare översedd. Gnistsläckaren består av ett antal stillstående vingar – ledskenor – anordande så de liknar en turbin, de tvingar röken i rotation utåt mot gnistsläckarens yttervägg varvid gnistor effektivt slås sönder och släcks. Ledskeneanordningen som är i gjutjärn var rejält rostig på några ställen, när den värsta rosten var bortslipad så lödde vi i lagningar. Foto Ola Dahlström
Under tiden som skorstenen var avplockad så passade vi även på att staga upp en gammal spricka som finns i skorstensfoten. Eftersom att skorstensfoten är gjord i gjutjärn så ville vi inte svetsa i den utan valde att göra ett ”ankare” som skall hindra skorstensfoten från att dela på sig mer.

Den torra sommaren satte verkligen gamla Virå på prov, Virås maskineri börjar efter 50 år i drift hos ÖSlJ visa en del slitage.
Det mest kritiska just nu var hur glappa tvärstyckena började bli och skicket på slitsulorna. Vid närmare inspektion så kunde vi konstatera att en av slitsulorna på vänster sida av loket var utsliten och behövde bytas. Vi lade även shims på höger sida för att kompensera för slitage. Foto Hanna Bonnedal & Ola Dahlström
Det är en del skruvjobb för att få loss gejd och slitsulorna. Gejd och slitsulor. Ny och fin sula på plats på tvärstyckets utsida
Under vintern så passar vi även på att byta smörjkoppar / smörjlock i maskineriet. Smörjkopparna som suttit fram till nu är från tiden då loket var i Norge. Modellen är onödigt stor och klumpig, mer avsedd för stationära, långsamgående ångmaskiner. Kopparna har ett lock som hålls stängt av en fjäder, går fjädern av så öppnas locket under gång och går av. För att slippa sönderslagna lock så återgår vi till en design mer lik originalutförandet. Foton Dag Bonnedal & Ola Dahlström

Motorloket Surahammar:
Projektet Surahammar går framåt, hytten har börjat ta form och man kan börja ana hur det kommer se ut när det är klart. Mätare, pådrag, växelspak samt bromsspak är monterade. Foto Ola Dahlström & Hanna Bonnedal
Rostskadade plåtar ersätts med nya. Fönsterna provmonterade. Prov av belysningen. Delar av Elsystemet.
Lok 5, Hamra
För främsta axeln så blev axelboxarnas bredd lite för liten efter alla justeringar, dessutom var styrytorna klart slitna. På baksidan, mot ställkilen gjorde vi helt nya slitsulor i brons denna gång. De gamla i stål var gjorda i delar, plan botten med L-formade kanter, ett imponerande hantverksjobb som sannolikt gjordes på SJ verkstad i Liljeholmen 1929. Foton Hanna & Dag Bonnedal
Nitarna för de gamla slitsulorna borras ur Axelbox med slitsulorna borttagna Brons för de nya sulorna frästa till rätt yttermått limmade på plats. Slulorna fräses ur för att passa mot ställkilen. Axelboxarna med nya sulor på plats. Skruvar som extra säkring
Sista momentet för att få axelboxarna att passa blir att justera avståndet mellan vänster och höger sida så att axeln inte glappar i längsled. Brickor i brons svarvas av olika tjocklek och fästs på lagerskålarnas insidor. Foton Hanna Bonnedal


Hamra har fått nya delar till bromssystemet.
Foton Hanna & Dag Bonnedal
De renoverade bromshängena får en sista putsning för att passa i de nya bromsblocken. En av bromsbommarna borras upp en aning för att passa de nya bromsdragen Nya bromsdrag för främre maskinboggin, de gamla bredvid var krokiga med dåliga gängor. Även det bakre bromsdraget har fått nya gängor. De renoverade bromshängena passar perfekt i de nya bromsblocken.
Hyttak
Axellager
En gängad stång monterad mellan axellgren för att trycka isär dem till samma läge som de hamnar i när axeln kommer på plats. Inmätning av styrytornas lägen på axel 4. Det råkade finnas hål i hjulstommen så att stångmikrometern kan träs igenom. Stefan och Ing-Marie monterar ännu en gång upp axelboxarna för att kolla de senaste justeringarna. Gamle PeO ligger inte och vilar sig, han förbereder för ännu än mätning av axellagrens lägen. Många steg blir det innan allt stämmer. Axelboxen åter igen i fräsen för justering enligt senaste inmätning
Ångloket JGJ nr. 9 ”Nian”
Främre löpaxelboggiens återställningsanordning består av två rullar som överför fjäderns kraft mot svagt V-formade plan. På detta lok har smörjningen av dessa rullars lager fortfarande varit i originalutförande med bara enkla oljehål, på våra övriga lok med samma konstruktion har smörjning med fettkoppar monterats. Nu hade det visat sig att denna smörjning har varit otillräcklig och rullarna har fastnat och släpat mot rullplanen, därmed har de slitits kraftig och fått platta ytor.
Nu renoveras denna anordning.
JGJ 9 i lokstallet – främre löpaxeln borttagen Här sitter normalt löpaxeln, hålen i ramen är till fästen för en snöplog Några av delarna till löpaxelboggin
Återställningsrullarna har glidit mot boggin. Grovsvarning av en av de påläggsvetsade återställningsrullarna Finsvarvning – dubbhålen som användes när rullen svarvades på Motala Verkstad 1915 kommer till nytta 104 år senare… Återställningsrullarna är runda igen men inte färdig svarvade.
Vagnar
På den solutsatta sydsidan av personvagn Stafsjö nr. 3 hade färgen flagat loss från plåten, medan färgen på den skuggiga norrsidan hade klarat sig alldeles utmärkt. All färg på sydsidan slipades ned och hela sidan målades om. Avslutningsvis återställdes märkningen med skuggningar och allt. Foton Hanna & Dag Bonnedal
Listerna målas svarta Bokstäverna målas gula. Tejpar upp skuggningen för bokstäverna. Även på återuppbyggda vagnen Jönköping – Gripenberg nr. 10 går arbetet framåt. Här monteras kantlister runt fönstren. På ena kunde renoverade originallister i gjutjärn användas, medan på den andra fick de bli nya lister med samma profil i brons.
All heder åt er för allt jobb Ni läger ner.