One week remains until we start the traffic season on 11th May which also is our 60th anniversary. This means that the work is quite intense to get our locomotives ready.
Lotta will of course be in the focus since it was our first locomotive in 1959 at the Lina brick works just outside of Södertälje. The fusible plug in the firebox roof has been recast with new tin.
Work on Hamra has progressed well, a trial run has been performed with the side rods between the axles fitted . Work is continuing with assembling and adjusting the valve gear which takes a lot of time. The locomotive will hopefully come into service later in the season.
No 2 Virå and No 9 JGJ 9 are ready for the traffic season, JGJ 9 was fired to a low head of steam to check out that valves and fittings are in working order after assembly
The track department has also been busy during the winter, a major renovation of the level crossing gates at ”Sjukhusvägen” has been done (”Hospital road” – due to that the buildings along the road once upon a time was a red cross hospital unit)
The restoration of the bogie wagon JGJ 42 has progressed with laying of a new wooden floor and welding together new mounts for the sidewalls. During the spring all our goods wagons have had their yearly service check-up.
Nr 1 Lotta
Nr 2 Virå
Efter jobbet med att reparera Virås gnistsläckare så var rökskåpet samt rökskåpsluckan i behov av ommålning. Ett problem som vi ofta stöter på idag är att när vi skall måla våra fordon så är det svårt att få tag på en färg som har bra hållbarhet och rätt glans. Det finns en hel del färg som har rätt hållbarhet men då brukar dessvärre glansen vara låg och den flyter inte ut så bra och lämnar penselränder.
Men efter mycket letande så tror vi att vi nu hittat ett färg som har rätt glans och hållbarhet.
Trafikstarten närmar sig med stormsteg och det betyder att Virå ska iordningställas för att kunna gå i trafik i sommar. I det så ingår det bland annat att kontrollera skicket på diverse packningar. För att enklast se vad som är tätt och inte så kopplar vi tryckluft till pannan och penslar sedan lite ”såpavatten” på alla ställen där läckage kan uppstå och ser om det börjar skumma. börjar det skumma så pyser det förbi luft och då måste det åtgärdas. Oftast räcker det med att dra åt bussningen men ibland så måste en packning bytas.
Virå drogs ut i det fina vårvädret under påskhelgen och eldades på för provkörning efter vinterns jobb. Provet gick bra men det visade att en del finjustering är är nödvändig innan trafikstarten.
Nr 5 Hamra
På Hamra fortsätter arbetet med att skava in det nygjutna koppelstångslagret
Nr 9 JGJ 9 Nian
Under de senaste veckorna fokus hamnat på att få Nian klar för årets trafiksäsong när löpaxelboggin är monterad. Armaturer ska gås igenom, rengöras och packas om med nya glanderflätor.
På Nian har nu alla armaturer monterats så loket börjar bli klart inför trafikstarten, här håller loket på att eldas på för att få upp trycket i pannan.
Banavdelningen har också varit flitig under vinteruppehållet, ett stort jobb har varit att renovera bomanläggningen vid sjukhusvägen, en lindriven anläggning.