This update from the workshops is long overdue but it is also a very busy time of the year with the Christmas season and all. The major work this season is of course the 5-year project to restore NAEJ No 4 K M Nelsson. With the boiler lifted, the frame has been cleaned from dust, grime and rust and painted. The suspension system is heavily worn and new parts are going to be made; the axle bearings are going to be recast.
On the large ex Ukrainian diesel loco Gaivoron work has progressed with the loose rim on one wheel in the bogie being pushed into place and secured, also some work on the linkage for the parking brake.
On the steam engine JGJ 9 some minor work is carried out on the firebox doors and the linkage, the lower guide is heavily worn and a new part will be made in the workshop. There has been a tendency for left crosshead guide to run hot and it has been taken apart to investigate to what can be done.
No 5 Hamra has a leaking stay bolt on the right hand side of the firebox and the water tank has been removed to provide access to drill out the bolt, a new one will be welded into place.
No 8 Emsfors is one of the two boiler repairs that are going to be done in the near future (No 4 is the other), the cab has been removed so that the boiler can be lifted from the frame.
Our big lathe has been very busy clearing rust and turning a correct flange profile on wheel axles for the goods wagon KLJ 102
Det var ett tag sedan vi skrev om vad som händer i verkstäderna, men det stora arbetet är 5-årsprojektet att renovera lok 4 KM Nelsson. Vi har besökt en pannfirma för att diskutera vad som ska göras på ångpannorna till KM Nelsson och Emsfors. Hamra har fått vattentanken på höger sida avlyft för att komma åt sidan på fyrboxen där en ny stagbult ska svetsas i (Hamra har en helsvetsad panna)
Vårt stora motorlok Gaivoron som har varit ur drift ett tag med en hjulring som har flyttat sig på hjulstommen. Loket har pallats upp i verkstaden och boggin i bakänden har tagits ur – axeln har tagits ur och hjulringen har värmts med en ringbrännare så den hamnade i rätt läge – den har sedan säkrats vid hjulstommen. Vi passade även på att tillverka en ny fläns till ingående axelns tätning på axelväxeln som inte höll tätt mot huset. Samtidigt passar vi på att tillverka nya delar till bromsrörelsen, en del smidesjobb som gjorde att vi fick använda smideshammaren
På ångloket JGJ 9 är det en del både större och mindre arbeten som ska göras, vi har tagit ner det vänstra tvärstycket för undersöka varmgångstendenser. Gejderna till eldstadsluckorna är väldigt slitna så de har tagits ner för att se vad som ska göras – först trodde vi att det skulle gå att svetsa i på de slitna ställena men den nedre gejden är så sliten att det är bättre att tillverka en helt ny gejd efter originalritningen. Mekanismen med länkar är också slitna så den ska också gås igenom. Nya fästen för bromsblock ska tillverkas så det blir lättare att byta bromsblock.
Till godsvagnen KLJ 102 ska hjulringarna svarvas – axeln har stått utomhus länge så lagergångarna behöver putsas upp – med lite uppfinningsanda så ordnar det sig med stora svarven och en sliptrissa
Förberedelser för att lyfta ur ångpannan på Emsfors så att den under våren kan skickas till pannsmeden – vi räknar med att Emsfors är i trafik igen 2023 (tubsatsen hade tjänat ut och även den främre tubplåten ska repareras)