Växeltransport till Taxinge

Vi planerade en tidig start för att få så mycket dagsljus som möjligt

Aspa växlar växlar

Solen har börjat leta sig upp över trädtopparna, Aspa med växel 1 närmast loket backar in mot gamla verkstaden för att hämta ut växel 3.

Aspa i andra änden av växeltransporten

Aspa har gjort rundgång för att vara i rätt ände när transporten ska ut på Taxingelinjen, snöplogen är med för att vid behov ploga i Läggesta nedre.

Växeltransporten passerar Ekuddsvägen

På väg mot Taxinge till slut, det har gått åt mycket tid att rensa spår och hacka bort is i växlar och nu är klockan halvett, varm burgundisk köttgryta kommer att sitta bra när transporten är framme.

Framme i Taxinge

Framme i Taxinge och det är dags att börja lyfta av växel 1 men först väntar den goda köttgrytan.

Klart in

Semaforen visar klart in till Taxinge, den kommer att flyttas så den hamnar till höger om bangården för att synas bättre.

Dags för lyft

Stroppar och kedjor är kopplade, dags att lyfta växeln fri från vagnen – Aspa drar sedan undan vagnarna och växeln sänks ner på spåret.

Växeln lyft

Växel på spåret

Växeln ligger på spåret, dags att koppla traktorn och dra växeln på plats

Växeln ligger på spåret, traktorn har kopplats och drar växeln på plats, 2 korta räler läggs vid spårslutet så att växeln inte faller rakt ner.

Skarvjärnen dras åt

Med växeln på plats dras skarvjärnen åt, växeln justeras i rätt läge sen är det dags att köra fram vagnarna och lyfta av nästa växel.

Vagnssättet backas mot spårslutet

Vagnarna backas ner så att växel 3 kan lyftas av, men nu  börjar det skymma så det ser ut som det blir till att göra de sista arbetsmomenten i mörker.

Växel 3 dras på plats

Nu är det mörkt men vi fick lyftet gjort innan solen gick ner, växeln dras på plats, skarvjärnen sätts dit och växeln riktas in. Det sista arbetsmomentet innan arbetståget påbörjar återfärden mot Mariefred.

Skarvjärnen dras åt

Efter undanväxling och inlastning av i Mariefred var klockan halvåtta på kvällen.  Nu när växlarna ligger på plats är nästa steg att börja bygga spår 2 och 3 i Taxinge, sen ska växel 2 göras färdig i Mariefred och transporteras ut till Taxinge. Det kommer att pågå arbeten kommande helger framöver för att göra bangården klar.Är du intresserad av vara med att bygga de sista spårmetrarna på Taxingelinjen har du chansen, skicka ett mail till taxingeprojektet@oslj.nu.

Banans högtidliga öppnande är den 25 maj, första dagen med allmän trafik och invigning  är den 28 maj.