Växel 1 till Taxinge klar

Efter nyårshelgens påbörjade arbeten med att bygga växel 1 till Taxinge bangård fortsatte arbetet med växeln under mellandagarna och under trettonhelgen.  Det snöade kraftigt under helgen så det var tur att slipers plockades hem från Läggesta till alla tre växlarna. Växel 1 blir infartsväxeln i Taxinge och är den första som ska läggas på plats följt av växel 3 (vänsterväxel) som ska ligga efter och leda till spår 1 (byggs inte i första etappen) . Växel 2 blir rundgångsväxel i andra änden och förbinder spår 2 och 3. Växel 4 ska i ett senare skede läggas in i spår 3 och leda till ett stickspår.

Tungpartiet på växeln

Rakrälen till vänster har fixerats i rakt läge först, därefter passas den andra rakrälen och korsningspartiet längre upp i bild in för att passa ihop med vår spårvidd 600 mm.Till vänster om växeln pågår arbetet med korsningspartiet till växel 3, korsningen tas isär och kilarna som sitter mellan delarna fräses ner för att korsningen ska få rätt mått för att passa vår spårvidd och hjulprofil. Växlarna är ursprungligen gjorda för 891 mm spårvidd och det största arbetet är att anpassa dom. Normalspårsslipern som är från samma begagnade parti med bokslipers som hämtades från Abisko östra på malmbanan och ska kapas innan växeln är klar för att köras ut.

Borrning av hål för skarvjärn

För att passa med skarvjärnen så behövs det i vissa fall borras nya hål i rälerna, det går bra med en liten borrmaskin med magnetfot men det går åt en del tid till att rigga maskinen så den borrar rakt.

Hålet är borrat för fästa korsningspartiet

När korsningspartiet är uppriktat skruvas det fast, men först har ett mindre hål borrats för skruven – det är samma skruv som höll fast underläggsplattorna på normalslipersen som återanvänds.

Skruven dras ner i bokslipern

Skruven dras på plats och fäster korsningen i slipern med en slående luftmaskin, när vi har varit ute på linjen och skruvat räler används en stor kompressor med större kapacitet än vad vår verkstadskompressor har och med flera förbrukare så får man ibland vänta på att kompressorn ska ladda upp trycket.

Hålborrning i slipern

Ett hål som är något mindre än skruven borras för att det ens ska gå att dra i skruven, bokslipern är i bra kondition och det går ändå tungt att dra i skruven sista biten.

Det blir mer och mer klart

Nu är korsningspartiet i övre bilden fastskruvat, den högra rälen ska skarvas ihop med växeltungan. Den vänstra kurvrälen har börjat fästas på plats och är skarvad med växeltungan.

På korsningsstycket till växel 3 slipas en trilskande bult av

Ibland hjälper det inte med muskelkraft, rostlösarolja och hårda ord utan mer abrupta metoder får användas för att loss korsningsspetsen så att mellanläggen som ska fräsas ned för att ge rätt mått kan tas bort.

Vänster kurvräl skruvas fas

Nu kan vänster kurvräl börja skruvas fast, det gäller att få till en snygg och jämn kurva mellan växeltungan och korsningen. Sedan var det dags att börja med att dra fast höger kurvräl men då hittade vi ett problem.  Högerrälen läggs ju efter vänsterrälen med spårviddsmåttet 600 mm så det ska ju vara enkelt tror man men det visade sig att av någon anledning var måttet för stort när vi mätte vid tungroten i växeln. Det löstes genom att flytta den vänstra tungroten tills spårvidden stämde.

Sista skruven dras fast!

Sista skruven dras fast på kurvrälen, nu är det några skarvar som ska spikas kvar och de långa slipersen kapas, de närmsta är redan kapade. Sen ska det städas och sedan ska växeln köras ut – det är redan förberett – växel 3 som har stått på vagnar på rakspåret utanför har flyttats till sidospåret så det bara är att dra ut växeln rakt fram.

Nästan klar, bara sliperskapning kvar

Nu är det bara sliperskapningen kvar, kritmärken markerar var de ska kapas. Klyklåsen som manövrerar växeltungorna är monterade på plats. Tungorna ska dras samtidigt men när den ena går emot rälen ska den andra fortsätta och öppna lite mer så det är en speciell mekanik som ska justeras för att allt ska bli rätt.

Växel 1 ute i det fria, Växel 3 på spåret bredvid

Växel 1 har körts ut, växel 3 är klar att köras in i verkstaden – har sopats ren så bra det går från snö och is.

Växel 3 inne i verkstaden

Växel 3 inne i verkstaden, till vänster spårkorsningen till samma växel – på den korta vagnen ligger spårkorset till växel 2 som ska byggas efter växel 3.

I

Växelställ med klot till växlarna

I pallarna ligger dels skarvjärn och växelställ med klot som ska snyggas upp.

Spårkorsningen till växel 2 lyfts av

Som planeringen ser ut nu ska de kommande helgerna användas åt att bygga på växel 3 och växel 2. Är du intresserad så skicka ett mail till taxingeprojektet@oslj.nu