Vagnhallsbygget: ett spår inlagt men inget tak än

Bakom denna något kryptiska rubrik döljer sig följande rapport från vårt flitiga byggnadsgäng:

Efter tre dagars arbete är ett spår klart in i vagnhallen. Första lok in i hallen var 21 GAIVORON
som tryckte in en grusvagn samt en flakvagn med broms. På toppen av grusvagnen byggde vi en
ställning så att vi säkert kan jobba med monteringen av stolpar och tak.Ett
enkelt prov att växla ett vagnssätt genom växlarna.

20131003_131159Web

Som bygglok används järnvägens största motorlok , lok nr 21 GAIVORON.  Flakvagnen är NAEJ NN nr 29,
urspr. svängelvagn och byggd 1893 på Karlstads Mek. Vst. filial i Kristinehamn –
i dag 120 år gammal. Just 29:an var den allra första riktiga godsvagnen som
reviderades på Lina redan 1960! Hjul och broms var ännu i gott skick – arbetet
inskränkte sig till ommålning, nytt flak och nya stolpar! På 1990-talet fick
vagnen sedan fullständig revision och nysvarvade hjul i Mariefred

20131003_131424Web

Arbetståget innan man kör ”in” i vagnhallen.

20131003_131447Web

Här syns stommen till vagnhallen och arbetståget.

20131003_151521Web

Här har de ideellt arbetande vagnhallsbyggarna försett grusvagnen med arbetsplattform för säker montering av stolpar och tak. Fortsättning följer.