Fordonsrangering i Mariefred

Nu i helgen gjordes en större omrangering av fordon hos ÖSlJ i Mariefred

I stort sett samtliga spår i verkstäder och lokstall tömdes för att disponera om fordonen inför den kommande verkstadssäsongen och de större lokarbeten som planeras denna vinter. Vi brukar skämtsamt kalla det ”15-spelet med en 16:e bricka” – vi kommer alltså få stor nytta av den nya vagnhallen som håller på att byggas i Läggesta nedre

Lok nr 7 Helgenäs som har lyfts för att hjulaxlarna ska renoveras

Lok nr 7 Helgenäs som har lyfts för att hjulaxlarna ska renoveras

Vi håller på att undersöka möjligheten att bygga en ny ångpanna till Helgenäs då den gamla är utdömd

Avesta och Lotta - kanske som koppellok nästa år?

Avesta och Lotta – kanske som koppellok nästa år?

Ett av de större planerade lokjobben under verkstadssäsongen är att lyfta Lotta och svarva till en korrekt hjulprofil, Lotta har ett för litet A-mått (måttet mellan insidorna av hjulflänsarna) och går därför inte bra i våra växelkorsningar. Det ingår som en del av utbildningen av nya eldare och förare så det är den senaste årskullen som under handledning kommer att ta sig an Lotta. Det andra är att tuba om Avesta som har dåliga tuber, där har vi tubämnen hemma och i då vi tubade om JGJ 9 för några år sedan så är det i färskt minne.

Det största jobbet är att göra klar ångpannan till Virå så vi kan ha loket i trafik till nästa år, det är en del justeringsarbeten som ska göras innan pannan kan monteras på loket och sedan ska allt övrigt monteras och självklart målas.