Spårbygge mot Skallaholmen på Taxingelinjen

Den 1 aug. pågick, som de flesta dagar, spårbygge på Taxingelinjen.  Denna dag byggdes spår från den punkt där den nya gång- och cykelvägen ansluter till banvallen (en f.d. ägovägskorsning) och fram på banken över viken mot Skallaholmen.

2009-08-01_Tx1

Utfarten från Läggesta nedre

2009-08-01_Tx2

2009-08-01_Tx3

Till Mariefred till vänster, till Taxinge till höger

2009-08-01_Tx4

Här passerade tidigare ÖSlJ bro över dåvarande SJ, landfästena skymtar uppe till höger och vänster.

2009-08-01_Tx5

Denna dag firades Annerberg Ormaryds Järnväg 100 år, Emsfors passerar här med AOJ-tåget i riktning mot Mariefred.

2009-08-01_Tx6

2009-08-01_Tx7

Här ansluter gång- och cykelvägen, därför viker nu spåret över till sidan av banvallskroppen.

2009-08-01_Tx8

Här fästs skruv.

2009-08-01_Tx9

Sliprar längs ut och passas in på rätt avstånd.

2009-08-01_Tx10

Buntar med sliprar har placerats ut i förväg.

2009-08-01_Tx11

Skruvning med luftdriven maskin.

2009-08-01_Tx12

Räler körs fram på trallor.

2009-08-01_Tx13

Så långt hann vi idag, avslut för dagen.

2009-08-01_Tx14

Bron med tvärbalkar förberedd. Normalspret låg på brosliprar där rälerna låg direkt över längsgående balkar i bron. För att 600 mm-spåret skall ha stöd lägger vi stålbalkar som ”brosliprar”. Dessa kommer från den nu rivna bron över f.d. normalspåret.