Snöröjning av linjen till Hedlandet

Helgen den 16 – 17 januari skulle den färdiga växeln i Läggesta transporteras till Hedlandet och läggas på plats men för att det ska vara möjligt att genomföra måste banan snöröjas först. Eftersom både fordon och plog finns i Mariefred innebär det att man får börja med att sopa växlar i Mariefred för att få fram ett motorlok och kunna växla fram plogen. (Klicka på bilderna för att se dom i originalstorlek)

Sopning av växel i Mariefred em 15/1

Sopning av växel i Mariefred em 15/1

Vi började med att rensa vägövergångarna inom gångavstånd (Slottsvägen och Sjukhusvägen) för att  sedan röja bangården i Mariefred.

På lördagen var det klart för att börja ploga, från Mariefred till Läggesta till att börja med.

Redo att börja ploga på linjen

Efter att ha röjt 3 vägövergångar så närmade vi oss Läggesta där banmästarinnan hade börjat skotta fram växlarna ur snön

I Läggesta var det dags att sopa växlar

I Läggesta var det dags att sopa växlar

Här ägnades en god stund åt att vända både Aspa och plogen för att kunna börja ploga mot Hedlandet.

Klart att börja ploga mot Hedlandet

Klart att börja ploga mot Hedlandet

Premiär för plogning på Taxingelinjen, linjen har ju grusats tidigare under hösten så vi var beredda på plogen skulle skrapa ner grus på en del ställen.

Plogningen passerar bron över Råckstaån

Plogningen passerar bron över Råckstaån

Snön är inte så djup men det är ett tjockt skarlager så det går ganska tungt att bryta upp det.

Framme i Hedlandet vid spårslutet

Framme i Hedlandet vid spårslutet

Här ska växeln från Läggesta läggas ner nästa dag, då den transporteras på rälstrallor hade det inte varit möjligt utan att röja banan först.