Snöplogning inför rälstransport

Veckan innan helgen 30 – 31 januari kom det en hel del snö, vi var några som tyckte att nu var det dags att ploga med ånglok, det var minst 10 år sedan det hände senast.Även denna gång var det för att röja Taxingelinjen för en rälstransport.Det enda loket som stod i beredskap dvs inte var avställt var Lok nr 4 K M Nelsson, men förstås utan vatten i pannan. (klicka på bilderna för större storlek).

Snöröjning av bangården 29 januari

För att kunna använda KM måste loket först flyttas till lokstallet där vi kan elda på loket inomhus. Men först måste bangården snöröjas och växlar rensas, något som tog 3 personer större delen av fredagen  men när dagen gick mot sitt slut stod KM i lokstallet.För att armaturerna inte skulle frysa över natten då temperaturen skulle krypa under -20°C  placerades en kupefläkt i hytten som stängdes till.

Det är fortfarande kolsvart ute, månen hänger över lokstallet

Tidigt på morgonen kom jag ner till lokstallet för att börja fylla vatten i pannan, kl sju hade vattennivån nått över lägsta nivån och det var dags att tända fyren.

Portarna har öppnats till lokstallet

Några timmar senare när vi har fått upp trycket i pannan är det dags att öppna portarna och köra ut. Vi hade fyllt lite vatten i ramtanken och blåste ånga genom den med jämna mellanrum för att vattnet inte ska frysa – men vi måste ha fulla tankar innan vi kan åka ut på linjen. Vattenntornet är ju tomt på vintern så vi fyllde vid gamla verkstaden.

Vattemtankarna är fulla, klart att åka ut på linjen

På väg från Mariefred

Spåret blir röjt

Men vid varje vägövergång måste vi stanna och röja för hand, skotta fram rälsen och rensa flänsrännorna.

Framme vid vägövergången vid Hjorthagens stn

Röjning av vägövergången

I Läggesta är det en hel del växlande, plogvagnen ska vändas på vändskivan och kopplas i KM:s främre ände, eftersom vändskivan går väldigt tungt i kylan så vänds inte loket, men innan dess plogas spår 1 och 2 upp.

Plogning av spår 2 i Läggesta

Spår 1 Läggesta nedre efter plogning

När det var avklarat gav vi oss ut på linjen mot Hedlandet.

Full fart mot Skallarholmsbron

Vid Ekuddsvägen blev det stopp för att röja övergången innan vi kan ploga vidare

Röjning av vägövergången

Vägövergången klar, plogningen kan fortsätta

Det var ytterligare två vägövergångar på vägen till Hedlandet men till slut var vi framme, och det håller på att skymma. I morgon är det klart för rälstransporten som ska köra ut den räls som ska användas till att bygga bangården i Hedlandet.

Framme i Hedlandet

Loket fick stå inomhus i nya verkstaden över natten för att skydda det mot frysning, dagen efter tömdes både panna och tankar på vatten och loket ställdes av.