Ett försenat inlägg om det slipersbyte vi genomförde 17-18 april i huvudspåret (spår 2 ) i Marielund.
Vi har en tid noterat ett kraftigt försämrat (rötskadat) slipersbestånd i huvudspåret i Marielund. Läget här komplicerar ett byte. Plattformen, uppfylld mark och anslutande spår på ena sidan och linorna till växelomläggningen på andra sidan gör att utdragning åt sidan med slipersbytaren inte fungerar. Här behöver alltså rälerna demonteras och bytet ske uppifrån. Vi genomförde alltså ett sådant byte i april i fyra rällängder. Eftersom själva arbetet är omfattande bytte vi samtliga sliprar, även om någon enstaka var i relativt gott skick.
The sleepers in the main track in our station Marielund needed to be replaced. The sleeper exchange machine could not be used here due to the other track and the wires for the points. Thus, the replacement was done “from the top”. The sleepers in four rail lengths were replaced. The track was adjusted and tamped. Three weeks afterwards after some traffic with reduced speed the final adjustment was done, and the speed reduction was removed.
Därefter återstod avstädning med borttransport av de gamla sliprarna. Efter trafik med arbetståg och de första dagarnas trafiktåg med reducerad hastighet för att få spåret att sätta sig slutjusterades spåret tre veckor senare, varefter hastighetsnedsättningen kunde tas bort.