Signaljobb vid Skalla hamnväg

Arbetet med en ny vägskyddsanläggning vid Skalla hamnväg (Jagbacken) går vidare. För några veckor sedan levererades bommar och signalskåp till Mariefred. Eftersom en stor del av inkopplingsarbetet kommer att ske under vecka 19 så var tiden nu mogen för att montera dessa på sin plats. Vi passade även på att ta med oss själva bomrören samt de nya ljussignalerna så att de blir lättåtkomliga för montörerna.

The projekt with the new automatic road barriers at Skalla Hamnväg has now came to a more visible phase. The barriers, barrier motors, electronics cabinet, signals and so on was transported to the site. The cabinet and the motors were mounted.

En lastmaskin håller på att lasta av signalmateriel från en vagn.
Signalskåpet och ena bomdrivet avlastat. Det andra drivet återstår.
Eftersom lastmaskinen inte nådde ut tillräckligt långt från vägen så blev vi tvungna att använda den mekaniska kranvagnen den sista biten.

I bakgrunden i bilden nedan ser man början på den carport som bidrar till att vi byter från enbart stopplikt till helbommar. Kryssmärken med stopplikt kräver att vägtrafiken får minst 10 sekunder på sig att reagera på ett annalkande tåg. Med den snart förvärrade sikten och bibehållen tåghastighet skulle vägtrafiken få ungefär en sekund på sig att reagera, om det nu inte vore för den kommande bomanläggningen.

Here ist is clearly visible why the barriers are needed. The red structure will be a carport row with closed walls that totally will remove the possibility for a car driver to see an approaching train. The STOP-signs will be replaced with flashing red lights.

Ett skåp och två bomdriv är placerade på var sin sida om spåret.
Bomdriv och signalskåp på sina platser.