Renoveringen av KM Nelsson Juni-Juli 2021

Den 5e Juni lyfte vi ramverket efter vinterns jobb med att demontera resten KM Nelsson och vändpunkten från att montera isär till att renovera och montera ihop närmar sig.

The overhaul of KM Nelsson continues, although at a reduced speed during the traffic season. In the beginning of June, the frame was lifted from the wheels, thus the end of the disassembling is now close.
Cleaning of the frame and all loose parts is continuing together with the evaluation of the status of all the details. From this the plan for what to refurbish or make new is growing. Specially the suspension system with springs, balances, and straps, was known to be very worn, and here many new parts must be made. Not complicated, but lots of them.

Ramen lyfts från koppelaxlarna.
Ramen pallas i en ”lagom” arbetshöjd.
Arbetet med att inspektera och renovera ramen har inletts. Det är många detaljer på ramen som behöver inspekteras innan vi vet om ramen kommer behöva någon åtgärd. Ramtanken kommer dock behöva ny botten och vi jobbar med att klura ut hur vi bäst ska byta den.

En av de saker vi i förväg visste var att fjädersystemet kommer behöva stora åtgärder. Vid demontering visade det sig att större delen av fjädersystemet är bortom räddning och stora delar, om inte alla delar kommer behöva nytillverkas. Vi är nu mycket glada över att vi har tillgång till samtliga originalritningar för KM Nelsson. Under sensommaren ska vi börja titta närmre på hur vi på bästa sätt ska tillverka alla de delar som utgör fjädersystemet.

Fjädersystemet demonteras. Det är trångt mellan ramplåten och ramtanken.
En av fjäderbalanserna med tillhörande bultar, som synes är det väldigt slitet. Det lutar åt att vi kommer behöva nytillverka samtliga delar av fjädersystemet.
En av de slitna fjäderstropparna.
En av de slitna fjäderstöttorna. Dessa kommer också behöva nytillverkas.
lagerbussningarna för balansbultarna, tack och lov hade endast en av bultarna ätit sig igenom bussningen. Samtliga bussningar ska bytas mot nya.
Ett av fästena för lagringen för balanserna i ramen. På bilden har lagerbussningen knackats ut.

Älmeboda Hembygdsförening & Rävemåla hembygdspark

Vi vill även passa på att rekommendera ett besök i Rävemåla hembygdspark. Där finns bl.a. ett av godsmagasinen från Nättrabybanan, hämtat från Blåningsmåla. De har byggt upp lite spår och visar en av vagnarna som trafikerades på NAEJ.

De har även cykelleden ”Krösnabanan” som går på den gamla banvallen mellan Älmeboda och Nättraby.

Info om hur ni hittar till hembygdsparken finner ni nedan:
https://www.hembygd.se/almeboda
Besök: Kyrkogatan 1, Rävemåla

Bild på NAJ 2 vid Tving station. Foto: Jvm

Hjälp oss renovera KM genom att ge en gåva, varje krona räknas och är ett litet steg närmre till att igång KM Nelsson igen.