Den 5e Juni lyfte vi ramverket efter vinterns jobb med att demontera resten KM Nelsson och vändpunkten från att montera isär till att renovera och montera ihop närmar sig.
The overhaul of KM Nelsson continues, although at a reduced speed during the traffic season. In the beginning of June, the frame was lifted from the wheels, thus the end of the disassembling is now close.
Cleaning of the frame and all loose parts is continuing together with the evaluation of the status of all the details. From this the plan for what to refurbish or make new is growing. Specially the suspension system with springs, balances, and straps, was known to be very worn, and here many new parts must be made. Not complicated, but lots of them.
En av de saker vi i förväg visste var att fjädersystemet kommer behöva stora åtgärder. Vid demontering visade det sig att större delen av fjädersystemet är bortom räddning och stora delar, om inte alla delar kommer behöva nytillverkas. Vi är nu mycket glada över att vi har tillgång till samtliga originalritningar för KM Nelsson. Under sensommaren ska vi börja titta närmre på hur vi på bästa sätt ska tillverka alla de delar som utgör fjädersystemet.
Älmeboda Hembygdsförening & Rävemåla hembygdspark
Vi vill även passa på att rekommendera ett besök i Rävemåla hembygdspark. Där finns bl.a. ett av godsmagasinen från Nättrabybanan, hämtat från Blåningsmåla. De har byggt upp lite spår och visar en av vagnarna som trafikerades på NAEJ.
De har även cykelleden ”Krösnabanan” som går på den gamla banvallen mellan Älmeboda och Nättraby.
Info om hur ni hittar till hembygdsparken finner ni nedan:
https://www.hembygd.se/almeboda
Besök: Kyrkogatan 1, Rävemåla