English summary below.
31 oktober – 3 november 2021 genomförde vi och Statens Fastighetsverks entreprenör Stockholms Driftteam AB en fullständig renovering av plankorsningen Slottsvägen i Mariefred.
Bakgrund:
Slottsvägen är vår plankorsning med mest intensiv vägtrafik, dels bilar och turistbussar till Gripsholms slott, dels en omfattande trafik av bilar för lämning och hämtning av barn vid Gripsholmsskolan. Den renoverades senast i mars 1988, den har alltså trafikerats nu i 34 säsonger. Den lösning vi haft sedan 1988 består av furusliprar på bergkross och spårvägsräler.
Underbyggnaden av spåret har hållit bra, men vi har sedan många år konstaterat att spårvägsrälerna är olämpliga för oss, de har för smal och grund ränna vilket ger två problem. Våra fordon tar i med flänsarnas insida mot rännans innerkant, även om fordonen har mått inom tolerans, vilket skapar slag eller krängningar. Dessutom finns det för lite utrymme för grus och skräp i rännorna, de behöver rensas ofta. Detta har också skapat mycket merjobb varje vinter då vi mödosamt måste hacka loss fastfruset grus ur de smala flänsrännorna varje gång vi ska ut på banan. Vi har samma typ av spårvägsräler i hamnen, men med den låga hastigheten där är det inte ett stort problem på hamnspåret. Vi ville alltså byta till nya gaturäler med bredare flänsränna. Vi har sådana räler i plankorsningen Skalla Hamnväg vid Jagbacken, och det har fungerat mycket bättre. Därför fortsätter vi att byta ut den gamla spårvägsrälerna till ordentliga gaturäler när en plankorsning måste renoveras.
Sliprarna har här alltså legat i 34 år, vår erfarenhet från banan i övrigt är att sliprarna börjar bli i påfallande ruttet skick efter ca 30 år. Vissa sprickor i asfalten runt rälsen tydde på att rälsen här har börjat röra på sig.
Slutligen har vi noterat att vägbeläggningen på vägen generellt börjat bli mycket dålig.
Med detta som bakgrund har vi haft en ombyggnad av plankorsningen i långtidsplaneringen för spårunderhållet sedan ett par år. När vi nu även sett att asfaltens skick i övrigt, även utanför spårområdet, nu snabbt försämrats, så insåg vi att en samordning med väghållaren för renovering av hela vägbanan borde ske.
Snabb planering i närtid:
Vi kontaktade Statens Fastighetsverk (SFV), som är väghållare, om detta och under ett möte i början av oktober med representanter för Hovstaterna / Ståthållartämbetet, SFV och underhållsentreprenören framkom att det nu brådskade:
- Vägen skall helt förnyas med över- och underbyggnad på hela sträckan från vår bom mot slottet och ut till cykelvägen utmed väg 223, samt kanterna repareras in till slottsparkeringen.
- Man vill att detta skall samordnas med vårt spårarbete så att endast en gräventreprenör arbetar i området.
- Detta kräver förstås trafikavstängning och det bedömdes inte möjligt varken under skoldagar eller under dagar då slottet är öppet. Det utkristalliserade sig två tillfällen på året då detta är möjligt, första halvan av höstlovet och första halvan av påsklovet.
- Under höstlovet skulle även slottets stora parkering hyvlas, vilket också krävde avstängning.
- Framför allt vägens skick gjorde nu att arbetet behövde utföras snarast, alltså önskvärt i höstlovet. Det hade även varit olämpligt för oss i vår m.h.t. andra spårunderhållsarbeten.
Alltså blev planeringen mycket akut.
Genomförande
Vi förberedde genom att beställa nya riktiga gaturäler (med bred flänsränna typ 57R1) med svetsade övergångar till ändar av den omgivande rälprofilen (BJ1899 32 kg/m).
Vägen stängdes av från söndag 31/10 kl. 08.00 till onsdag kväll 3/11. På torsdag 4/11 skulle vägtrafiken släppas på för slottets höstlovsaktiviteter. Så knappt 12 timmar efter att årets sista spöktåg ankommit till Mariefred så spärrades Slottsvägen av för renovering.
Arbetets genomförande framgår av bildtexter nedan. Alla bilder är klickbara för större storlek.
During 3 ½ days, 31 Oct – 3 Nov, a total rebuild of the level crossing “Slottsvägen” was done. This level crossing is the one with most heavy and intense road traffic, leading to Gripsholm Castle and a primary school. A lot of cars and tourist buses to the castle and a lot of cars transporting children to the school.
The track and road surface in the crossing had last been renovated in March 1988. It was built with tramway rails on ordinary sleepers with asphalt road surface. The track has remained well in position during the years, but the road surface had now got bad damages mostly on the adjoining section up to the main road.
We have had an overhaul of this crossing in the long-time planning for some years now as we have seen two problems. The pinewood sleepers normally have a lifetime of 30-35 years, so they would soon be due to be exchanged. The tramway rails were from the beginning not an optimal solution for us, as they have a very narrow flangeway (groove), causing doble contact for our wheel flanges and they also need frequent cleaning as the space for dirt (and ice in the winter) is insufficient. So we saw a need for a total rebuild with both new sleepers and completely new rails with ordinary railway flangeways.
As there were several stakeholders to be involved in a such a work and the consequently blocking of the road the planning and the timing was a bit tricky. The road is administrated by the National Property Board, the visit activities at the castle are administrated by the Office of the Governor of the Royal Palaces. The blocking of the road also had to be coordinated with the school, police and fire brigade as the alternative road is not at all suitable for frequent or heavy traffic. It ended up in that the work had to be done in a time slot where both the castle and the school are closed, which occurs twice a year, the first days in the autumn leave week and the first days in the easter leave week. As the road condition was getting worse it was decided to do this in the autumn leave week.
The work was done and planned by the contractor of the National Property Board together with us.
We ordered and got quick delivery of new rails with welded connecting ends to the adjoining rail type.
Sunday Oct 31 the road surface was torn up and the old track was lifted. A new bed for the new track was built. The new rails were brought to the site and also one adjoining track length with very bad sleepers was lifted.
Monday Nov 1. the new track was built, connected, levelled and tamped.
Tuesday Nov 2. we test run the track, drilled fish plate holes and adjusted the ballast surface. We were finished at lunch time and the contractor proceed with the sub surface for the new asphalt.
Wednesday Nov 3. the asphalt pavers did their work. After lunch time the road could be opened for the autumn leave week activities at the castle from Thursday.