Renovering av infartsväxeln i Mariefred

21 – 28 april renoverades växel 1, d.v.s. infartsväxeln i Mariefred.

Ett stort antal av sliprarna i växel 1 hade blivit alltför rötskadade. Växeln ligger så till att det inte går att dra ut de långa sliprarna i sidled ett parallellt spår invid på ena sidan och verkstadens vägg med blomrabatt på andra sidan ger begränsat utrymme, vi bedömde det dessutom som mest rationellt att byta samtliga sliprar. Därför rev vi växeln och byggde upp den på nytt med nya sliprar.


Point No. 1 in Mariefred, the entrance point towards the line, had got to many rotten sleepers. Due to narrow space it is not possible to pull the long sleepers out sideways. So we dismantled the complete point, machine planned a new surface for new sleepers and rebuilt it again.

Onsdag 21 april. Demontering påbörjad.
Växeln demonterad, slipraran ännu kvar
Fredag 23 april. Sliprar borttagna och urgrävning av den gamla slipersbädden med hjälp av grävmaskin.
Växeln är så borta den kan bli. Nu är det bara att sätta tillbaka den.
Lördag 24 april. Växeln byggs ihop igen. Här har de nya sliprarna lagts ut. I förgrunden huggs ett av flera urtag för skruvhuvuden ut i slipern.
Sliparna och en stor del av ballasten är på plats, rälerna och korsningen rättas in för att spikas och skruvas.
Eftersom korsningen är monterad på en plåt behöver rälerna intill också få ha plåtar mot sliprarna för att komma på samma höjd
Onsdag 28 april. Höjdjustering och stoppning. Det går inte att komma åt på så många ställen med stoppmaskinen i en en växel. I övrigt behöver vi stoppa för hand med spade eller med tryckluftdrivet stoppspett, detta står mot vagnen till höger. Vagnen är vår maskinvagn med kompressor och elverk.
Växeln färdigjusterad, men ännu utan växelställ.
En dryg vecka senare. Växelstället har nu renoverats i verkstaden och monterats (växellyktan var fortfarande under målning). Låsapparaten till vänster har kopplats in.