Driftprov JGJ 9 och nyrenoverade vagnar

In april the steam locomotive JGJ 9 was put under steam to check if the pipe fittings on the left hand cylinder that drains condensation water from the valve chest and cylinders to the drain cocks did not leak under pressure (the rolled up sheets served as protection of the recently painted tank sides)

The passenger car JGJ 10 that has been under restoration for several years is now complete and ready to enter service as well as the bogie goods waggon JGJ 107.

Both of these were built by Södertälje verkstäder in 1900 and 1914 respectively

We took a classical delivery photo against the wall of our workshop, and as JGJ 9 also had to be moved from the workshop to the engine shed we took the opportunity to take a photo of a short JGJ train

JGJ ”Nian”

3 april gjordes en påeldning av Nian för att prova om det var tätt till rören till pysventilerna på vänster cylinder som har tagits loss och rengjorts under vintern – lakanen som är upprullade har hängt på sidorna av vattentankarna för att skydda målningen som gjordes verkstadssäsongen 2019-2020.

Vagnar färdigrenoverade

Passagerarvagnen JGJ 10 är färdig efter många års renoveringsarbete från i stort sett ett vrak till i nyskick som den dag den levererades från Södertelge verkstäder,(1900), godsvagnen JGJ 107 också från Södertelge verkstäder (1914) är också nyrenoverad och har fått en tidstypisk last i form av gamla oljefat.
Efter att leveransfotot togs så passade vi på att även ta en bild med JGJ 9 (1915 Motala verkstad) framför då loket ändå skulle flyttas till lokstallet efter att ha varit inne i verkstaden

4 svar på ”Driftprov JGJ 9 och nyrenoverade vagnar”

  1. Väldigt kul med JGJ 10! Jag bodde i Tenhult och fick 1986 tips om korgen som stod i en slänt på östra sidan av Tenhultssjön, från en tågintresserad lantbrevbärare. Jag var då aktiv i OBJ och vi var några och tittade på korgen, men den var ej av intresse, så vi tipsade er i ÖSlJ, och det är väldigt kul att se att det blev en vagn av det hela!

    1. Ja, det gick faktist att rädda en del originaldelar från stommen som har återanvänts och en av dörrarna i vagnen. En av originalplåtarna från vagnen som inte återanvändes sitter nu på väggen i snickeriet.

      1. Vad står näst på tur? Finns ju en del vagnar vid Läggesta nedre!.
        Vilket eller vilka lik står näst på tur när det kommer till ångloken?

        1. Vagnsgänget har startat ett projekt att rekonstruera korgen på boggiegodsvagnen KLJ Go 126. Här utgår man dock inte från ett lik utan från ett ramverk i gott skick som varit i trafik som flakvagn rätt många år.

Kommentarer är stängda.