Helgen den 16 – 17 maj skulle en provtryckning göras av pannan till JGJ 9 (Nian), förra gången när pannan fylldes med vatten (19/4) visade det sig att det fuktade kring några tuber som behövde valsas ytterligare. Dessutom läckte det från de armaturer som satt på pannan. Den 2/5 valsades tuberna om och sotarventilen togs isär och tätades genom en gummipackning las mellan käglan och sätet – den ska förstås ta bort tills det är dags att driftprova loket. Gamla glander plundrades och nya sattes in.
Lördagen ägnades åt montera manometrarna, det var en hel del pyssel med att hitta rätt anslutningar som passade – de hade mest varit placerade för syns skull.Ånglådan blindflänsades med en gummiduk – om regulatorn skulle visa sig vara otät är det onödigt att fylla överhettarelement och cylindrar med vatten.
Ejektorventilen som släpper fram ånga till ejektorn som kan suga vatten till tankarna togs också isär och tätades provisoriskt på samma sätt med en gummipackning, både kägla och säte ser ganska bra ut så det kommer inte att behövas mycket för att få ventilen tät.
Den lilla ventilen framför är sotarventilen med sitt utlopp uppåt – där ett rör ansluter till sotarringen i skorstenen, den stora ventilen är ejektorventilen som håller på att packas med nya glander.
När Nian kom till Mariefred 2006 (se arkivet) togs en bild av manometerhyllan, med alla manometrar på noll – nu för första gången på minst 60 år visar pannmanometern ca 5,5 kg/cm2 – dvs vattenledningstrycket – pannan har alltså bräddfyllts med vatten och sedan förslutits med en plugg på uttaget för säkerhetsventilen på ångdomen.
Trycket fick ligga på ca en halvtimme för att alla små läckställlen skulle avslöja sig – några tuber i sotskåpet och fyrboxen behöver ytterligare några tag med tubvalsen. Stortuberna för överhettarelementen var täta. På det hela taget positivt – nu går vi vidare med att valsa de tuber som behöver det och gör en ny provtryckning inom kort.