Återblick: Förberedelser inför trafikstarten

Den 1 maj var i enlighet med traditionen på orten årets första dag med ordinarie trafik vid ÖSlJ och hela helgen var mycket lyckad med strålande väder och många besökare.  I år blev Hamra första lok ut istället för något av de mindre loken som brukar få ta hand om de vanligen lite kortare tågen i början av säsongen.  Kanske var det tur, för på lördagen den 2 maj behövdes det flera extravagnar i tåget då arrangemanget ”Barnens dag i barnens stad” drog många besökare till Mariefred!

Hamra hann inte in i verkstaden under den här vintern då de stora arbeten som behövde göras på övriga ånglok prioriterades högre. Inför trafikstarten måste dock göras översyn, och som alltid några mindre saker åtgärdas. Efter en vända över smörjgraven i gamla verkstaden för ”undersyn”, dvs översyn av det som sitter undertill på loket, justering av länkaget till dampen (dragluckan på asklådan) och hornblocken (som styr hjulaxellagren i ramverket) flyttade Hamra den 19 april in i nya verkstaden där det just denna vecka var ovanligt många ånglok samlade.

Surahammar, Nian, Hamra, KM Nelsson, Virå och Emsfors

Surahammar, Nian, Hamra, KM Nelsson, Virå och Emsfors

Emsfors, Virå, KM, Sexan och där bakom Lessebo med tender

Emsfors, Virå, KM, Sexans ramverk och där bakom Lessebo med tender

Hamra, KM, Lessebo och en skymt av motorloket Munken

Hamra, KM, Lessebo och en skymt av motorloket Munken

KM Nelsson och Hamra

KM Nelsson och Hamra

Lessebo, Emsfors, Virå, Nian och KM

Lessebo, Emsfors, Virå, Nian och KM

KM, Lessebo och Virå

KM, Lessebo och Virå

Förutom Hamra flyttade även Nian som fått sina nya tuber färdigkragade in i nya verkstaden samma dag. I verkstaden stod redan motorloket Surahammar som är under totalrevision, Emsfors som undergick översyn av armaturerna, Virå, KM Nelsson på väg att skruvas ihop efter stagbultsbyte, ramverket till Sexan som genomgår totalrevision, Lessebo med tender som är på väg att skruvas ihop samt motorloket Munken.

Ljuddämpare, kulventil och fläns Ljuddämpare, kulventil och fläns

Ljuddämpare, kulventil och fläns

Förutom att montera armaturer som varit bortskruvade under vintern, sätta i spolpluggar, slipa in några och smörja upp flertalet ventiler skulle Hamra också få en ny bottenventil för tömning och bottenblåsning av ångpannan. För att montera den behövde röret på flänsen förlängas och röret till ljuddämparen kortas. Det senare visade sig vara kraftigt korroderat varför det kapades av och en ny bit skarvades i. Alltihop fick sedan ett lager värmetålig rostskyddsfärg.

Endoskop Fläns

Endoskop och Monteringsfläns

Då ljuddämparröret var kraftigt korroderat var det naturligt att även inspektera anslutningen in i ångpannan och då kom ett av de gamla rigida endoskopen väl till pass. Monteringsflänsen sitter på ett rör som i sin tur är gängat i en stos i yttereldstaden straxt över bottenringen. Anslutningen konstaterades frisk såväl ut- som invändigt och allt kunde skruvas på plats.

Efter en vardagsveckas kvällsjobb med dessa armaturarbeten flyttade Hamra till lokstallet. Hon provkördes på fredagen den 24:e och var sedan under ånga vid musikalövningarna den 25 och 26 April.  Då framkom det att täckmuttern till backventilen på höger injektor vars tätningsyta varit trasig i ett par år inte längre gick att få tät med lin och kiksmörja. Dessutom behövde ytterligare några ventiler slipas in.

Ny täckmutter till förarinjektorn Ny täckmutter till förarinjektorn

Ny täckmutter till förarinjektorn

Efter ett misslyckat försök att reparera den gamla täckmuttern tillverkades en ny som nu pryder sin plats på injektorn. 

Svarvning i fräsen Svarvning i fräsen

Svarvning i fräsen

Även sotarventilen behövde en genomgång. Sätet frästes och käglan svarvades. Käglan är svår att spänna fast då den sitter rörligt infäst på axeln och diametern är större än spännhylsorna till svarven. Lösningen blev att istället sätta upp den i den lilla fräsen där det fanns en spännhylsa med rätt diameter! Med svarvstålet i skruvstycket gick det ju bra det också, och på andra försöket blev ventilen till och med tät! Även ventilen för värme till receivern slipades in och Hamra var därefter redo för årets trafik.

På lördagen den 1 maj drog hon sedan som noterat ovan årets första tåg och den ordinarie sommartrafiken är därmed igång. Kom gärna till Mariefred och åk efter henne!