Sedan linjen till Taxinge-Näsby blev klar 2011 har den haft en opraktisk anslutning till bangården i Läggesta nedre. Taxinge-Näsby har endast kunnat nås från spår 1. Det har inneburit att vid tågmöten har ena tåget har behövt flyttas via utdragsspåret i bangårdens bortre ända, vilket inneburit en backningsmanöver. Detta har varit tidsödande och omständligt.
Höstens stora projekt för banavdelningen blev att bygga om infarten till Läggesta nedre. Den nya lösningen innebär att båda linjerna (från Mariefred och Taxinge-Näsby) förs samman i en växel (nr 8) och därefter via två växlar (nr 1 och 3) delas upp till spår 1, 2 och 3. Alltså får samtliga tre spår direkt förbindelse till båda linjerna. Lösningen hade valts så att de befintliga växlarna kunde återanvändas i nya läge och ingen ny växel behövde byggas. En växel blev obehövlig i Läggesta och skall senare användas i Taxinge-Näsby.
3 okt. Rivning av gamla infartsspåren. Spårspann lyfts ur.
3 okt. Växel 8 lyfts ur. Den skall flyttas något bortåt i bilden.
3 okt. De tre växlarna som skall återanvändas upplagda intill sina nya lägen.
10 okt. Schakt för växlar och spår med inhyrd minigrävare.
10 okt. Nytt läge för växel 1 schaktat. Lyft av växeln förbereds.
10 okt. Växel 1 lyfts på plats.
10 okt. Nöjda efter bax av växeln.
10 okt. Kapning av räl.
11 okt. Spåret mot Mariefred byggt, men ännu inte justerat.
11 okt. Växlarna på plats, några passbitar räler saknas ännu. Det närmaste växelstället och dess sliprar skall bytas.
15 okt. Nya hål för skarvjärnsbult i kapade räler.
17 okt. Yttersta delen av spår 3 nybyggdes.
21 okt. Spårjustering. Stoppmaskinen i bakgrunden användes så mycket som möjligt men går inte att använda överallt i växlarna. Här handstoppas med spade på traditionellt sätt.
25 okt. Grusning och justering av spår 3.
25 okt. Vår hjullastare användes för grusning och avjämning av ytorna.
29 okt. Växelställ monteras och nya dragstänger smids och svetsas.
29 okt. Infarterna klara, justerade och putsade.
29 okt. Hela nya infarten klar.