Sedan linjen till Taxinge-Näsby blev klar 2011 har den haft en opraktisk anslutning till bangården i Läggesta nedre. Taxinge-Näsby har endast kunnat nås från spår 1. Det har inneburit att vid tågmöten har ena tåget har behövt flyttas via utdragsspåret i bangårdens bortre ända, vilket inneburit en backningsmanöver. Detta har varit tidsödande och omständligt.
Höstens stora projekt för banavdelningen blev att bygga om infarten till Läggesta nedre. Den nya lösningen innebär att båda linjerna (från Mariefred och Taxinge-Näsby) förs samman i en växel (nr 8) och därefter via två växlar (nr 1 och 3) delas upp till spår 1, 2 och 3. Alltså får samtliga tre spår direkt förbindelse till båda linjerna. Lösningen hade valts så att de befintliga växlarna kunde återanvändas i nya läge och ingen ny växel behövde byggas. En växel blev obehövlig i Läggesta och skall senare användas i Taxinge-Näsby.

11 okt. Växlarna på plats, några passbitar räler saknas ännu. Det närmaste växelstället och dess sliprar skall bytas.

21 okt. Spårjustering. Stoppmaskinen i bakgrunden användes så mycket som möjligt men går inte att använda överallt i växlarna. Här handstoppas med spade på traditionellt sätt.