Förutom vår vanliga trafik och S/S Mariefreds premiär jobbades det intensivt i verkstaden med både KLJ 2 Lessebo och JGJ 9 (Nian) under kristi himmelsfärdshelgen.
På Nian planeras ytterligare en provtryckning men först är det en rad punkter som ska åtgärdas som upptäcktes helgen 16-17 maj när den förra provtryckningen gjordes. Bland annat var det 3 tuber i fyrboxen och 9 i sotskåpet som behövde valsas mer, glander till injektorer och regulatorstången som går genom pannan ska plundras och nya sättas in (glander är en form av grafitpackning som levereras i meterlängd och kapas till rätt längd, den lindas sedan runt den axel den ska täta).Även smältpluggen som läckte ska tas ur och gjutas om.
Det gick ganska lätt att plundra glandren till sotarventilen förra helgen men glandern till regulatorstången var en helt klart tuffare match. Vatten har stått i glandern och gjort att delar av den har rostat fast på stången. Med speciella verktyg som ser ut som små korkskruvar dras glandern ut men nu fick jag skrapa ut glandern i små stycken – det tog 3 timmar innan all gammal glander var borta.
Men injektorerna var inte lika besvärliga, de gick ganska lätt att lossa trots att de antagligen inte har tagits isär på 60 år (loket ställdes av 1949 på Aspa bruk)
Här syns de 2 spindlarna som sitter i vänster injektor (injektorn används för att mata in vatten i ångpannan), den övre är för backventilen mot pannan och har inte tagits isär och rengjorts och packats om med nya glander. Den nedre är för ångpådraget och har gjorts ren och packats om med nya glander.
På Lessebo skruvas alltfler armaturer på plats inför ångprovet, här har ånglubrikatorn mnterats på den främre hyttväggen. Ånglubrikatorn förser kolvar och slider i cylindrarna med olja. Sedan ska alla reglage också monteras och det här loket har en ålderdomlig konstruktion där allting hänger ihop så det går bara att montera ihop i en viss ordningsföljd.
Säkerhetsventilen på ångdomen är monterad, lättningsverket av hävstångstyp sitter direkt på pannan och det krävdes mycket arbete för att få den i skick. Den hade kärvat ihop helt och var inte helt lätt att ta isär. Men nu fungerar den som den ska.
Taket till Lessebo har bättringsmålats och är klart för att lyftas på.
Här har taket börjat lyftas, sedan ska loket backas in under det lyfta taket och det ska sedan sänkas ner på hytten.
Med taket på plats kan de sista delarna monteras inför ångprovet.
En vedbrasa har tänts i fyrboxen, det fanns en del mindre läckage som måste åtgärdas b la en manometeranslutning som måste lödas om.
Här syns vattenståndet på väg att stiga i pannan på Nian, några av tuberna behövde valsas ytterligare vilket gjordes när pannan var trycklös. Regulatorglandern fick packas med mer glanderfläta för att bli tät. Vattenståndsglasen som byttes ut mot nya med nya tätningar av silikongummi höll tätt (de gamla av gummi var stenhårda!).
Medan vattennivån sakta stiger i pannan finns det ju annat att pyssla med på loket, nu hade jag satt domkrafter under buffertbalken för att ställa loket i våg (löpaxeln är ju borttagen för att kunna komma in i fyrboxen), annars står loket ganska tungt på tredje drivaxeln med vatten i pannan.Då gick det att komma åt med smörjsprutan och fylla olja i storlagren och på hornblocken, övriga lager i maskineriet fick sig också en omgång.
Lessebo och Nian utomhus, Nian under provtryckning och på Lessebo håller vatten på att fyllas i tankarna.
5.6 kg/cm2 på Nians pannmanometer dvs vattenledningstrycket, smältpluggen som gjöts om med nytt tenn (99% tennhalt) var tät. Tyvärr var inte ventilerna i injektorerna helt täta så det blev inte en full provtryckning, sätena ska eventuellt slipas inför nästa provtryckning.
De kragade tuberna i fyrboxen var också täta, riktigt intressant blir det när pannan ska provtryckas med varmt vatten upp till 15.5 kg/cm2