Efter det senaste inlägget har vi skurit ur (nästan) alla tuber, lyft ur pannan och haft besök av VEÅ från Sävsjö för att göra en statusbedömning av pannans skick. Inspektionen visade att pannan verkar vara i bättre skick än vi vågat hoppas på, dock inte fyrboxen som i början av åttiotalet reparerades med hopp om att det skulle hålla ca 10-15 år. Reparationen har hållit i över 40 år och höll fortfarande när loket ställdes av med flera läckande tuber. Nu ska fyrboxen bytas och vi vet i dagsläget inte exakt vad det kommer att kosta, men vi vet sedan Virås fyrbox byttes att det kostar väldigt mycket pengar. Vill du vara med och bidra till att KM Nelsson ska kunna dra tåg i Mariefred i ytterligare 50 år, men har svårt att vara med och jobba praktiskt med loket? Då mottager vi gärna en slant via Swish (Se QR-koden längre ner) eller Bankgiro (bankgiro: 301-1012, märk med ”Gåva KM Nelsson”). Varje bidrag, stort som litet tar oss en bit närmre att åter få igång vår slitvarg KM Nelsson.
After removing most removable parts and cutting out the tubes the boiler was ready for inspection. These inspections have been done both by our boiler inspector as well as a specialist on veteran steam boilers. The verdict is that the boiler is in better condition than we feared. The inner firebox has to be changed, but this was known. It was repaired in the beginning of the eighties and this repair has since lasted better than expected. Otherwise, the amount of work needed is limited. Still, it will cost considerable sums and it will take time to get done.
Vi har dessutom börjat jobba med ramtanken, hittills har vi hunnit skära upp stora öppningar för att lättare komma åt och knacka rost samt göra en bedömning av skicket och vad som behöver repareras. Vad vi hittills kan se är att vinkeljärn och sidorna verkar vara i bra skick, däremot ser botten sämre ut, det verkar ha kommit in fukt mellan rostskyddsfärgen och plåten.
With the boiler removed, we could continue with the assessment of the water tank in the frame. Normally this is accessed through a small manhole in the bottom and the space inside is very cramped. To be able to do a thorough job on the whole tank, large access holes were cut in the top. When the job is finished, the plates will be welded back in place and last the welds are painted. The tank is corroded, but fully repairable.