Tillverkning av koppellänkar

Lördag 17 april

Vårt koppelsystem som vi ärvt från de flesta av de historiska järnvägarna med 600 mm spårvidd består av en central buffert med en dragkrok på var sida. I dragkrokarna sitter koppellänkar med en triangellänk. Triangellänken läggs med en lång sida uppåt när man behöver ett långt koppel för att koppla ihop vagnar, därefter kan länken vändas med den korta sidan uppåt så blir kopplet kort och om allt är rätt justerat utan glapp mellan bufferterna.

Nu behöver vi tillverka ett antal nya sådana koppel. De består ytterst en oval koppellänk, sedan triangellänken och därefter ett schackel där öronen på detta fästs med en bult genom ena koppelkroken. Dessa tre delar är tillverkade av 22 mm rundstång, som värms i ässjan och sedan bockas i en speciell fixtur för detta. Schacklets öron svarvas av rundstång och svetsas sedan i hop med den U-formade delen.

New coupling links were manufactured. Made of 22 mm round steel bar. Heating in the coal fired hearth. Bent in a special fixture. The coupling consists of three parts, an oval link, a triangle link and a shackle. After this forging and bending work, the links shall be welded and eys for the shackles shall be welded on to the U-part. Ending up with a blacksmiths meal.

Här ses kopplen på en nyrenoverad godsvagn
Fyr i ässjan. Foto: Jimmy Gustafsson
Värmning av rundstången. Bockfixturen i förgrunden. Foto. Bertil Ekholm
Bockning skall börja. Foto. Bertil Ekholm
Det krävs kraft även om ”järnet är varmt”. Foto: Bertil Ekholm
Värmning för nästa bock på länken. Foto: Bertil Ekholm
Hetta. Foto: Bertil Ekholm
Alla tre delarna till en koppellänk. De skall svetsas ihop och den U-formade delen skall förses med öglor för att bli ett schackel. Foto: Jimmy Gustafsson
Dagens produktion. Foto: Jimmy Gustafsson
Avslut med smedjemat. Foto: Jimmy Gustafsson