Grusning av Taxingelinjen

Byggspåret som är framme i Hedlandet är nu spikat och skarvjärnen skruvade hela vägen till Hedlandet. De senaste veckorna har banarbetsgänget som jobbar både i veckan och på  helgerna börjat grusa spåret från bron mot Hedlandet. Efter helgens grustågskörningar är man nu förbi övergången vid Sjölundsvägen och framme vid krönet innan Hedlandet.

Gruståget på väg ut på byggspåret från Läggesta

Gruståget på väg ut på byggspåret från Läggesta

Motorloket Värtan drar de 4 grusvagnarna + ballastplogen på väg mot skärningen vid gamla Läggesta östra.

I backen upp mot Ekuddsvägen går det tungt

I backen upp mot Ekuddsvägen går det tungt

I backarna räcker inte riktigt adhesionen till så Aspa får hjälpa till när det blir för tungt för Värtan, vagnarna rymmes ett lastbilslass med grus som dessuton är blött då det har regnat de sista veckorna.

Lastning av grusvagnarna i Läggesta

Lastning av grusvagnarna i Läggesta

Aspa används för att dra ner de tomma vagnarna till Läggesta där de lastas med nytt grus, 3 av vagnarna är sidotömmare – 1 vagn har mittömning.

Grusning av spåret

Grusning av spåret

Gruset är fuktigt och fastnar gärna i tratten så det behövs lite övertalning för att få gruset att rasa ner (vagnen som är en sidotömmare har 4 luckor så den tömmer inte hela tratten på en gång )

Byggspårets slut i Hedlandet

Byggspårets slut i Hedlandet

I väntan på att Aspa ska komma tillbaks med lastade grusvagnar åkte vi iväg med Värtan och ballastplogen till byggspårets slut i Hedlandet.