Nu i helgen gjordes de sista grusningarna från Härnövägen mot Taxinge-Näsby, ballastplogen gjorde några vändor från Hedlanda gårdsväg till Taxinge-Näsby. På
sträckan från Oljeberget till spårslutet spikades skarvjärnen fast. Den här helgen hade vi inte med något ånglok utan använde motorloken Pyret och Aspa.
Mellan Oljeberget och Taxinge-Näsby (i bakgrunden) höll ett arbetslag på att spika fast skarvjärnen i sliperskubben, vi har fått vänta på en leverans av spik så arbetet har inte kunnat göras tidigare.
Först borras hål i bokslipersen som är stenhårda så att spiken kan slås fast med en slägga, sedan används en tryckluftshammare för slå i spiken. Här håller man på att spika med tryckluftshammaren, kompressorn står på vagnen bakom.
Men det är inte bara jobb, här har arbetsstyrkan tagit paus och sitter och mumsar i sig kaffe och hembakt rulltårta (stort tack till CG och Anna-Karin!)
Sen fortsatte spikningen av skarvjärnen
Vi jobbade så länge det gick att se vad man på med, nu är grusningen i stort sett klar på hela sträckan från Läggesta till Taxinge liksom ballastplogningen.
Aspa kommer i skärningen vid Oljeberget med tända strålkastare med ballastplogen.
I och med att skarvjärnen nu är spikade fram till spårslutet blir nästa steg att börja bygga bangården i Taxinge-Näsby. Infartsväxeln har lastats på en flakvagn tillsammans med de slipers som ska användas. På linjen ska spåret stoppas och justeras.
Senare på kvällen blev det fläskfilé med portvinskryddad svampstuvning och potatisgratäng (än en gång tack till CG och AKE)