LESSEBO rör sig för egen maskin!

Äntligen, efter en intensiv slutspurt under vintern-våren och efter 3 1/2 års arbete gjorde vi i går klar de sista detaljerna inför det andra ångtrycksprovet på Lessebo. (Det första i söndags fick avbrýtas då några ytterligare åtgärder krävdes).

Här håller Lessebo på att förberedas för påeldning utanför gamla verkstaden. Loket har fått nya skyltar med ”Lessebo” istället för ”A.Mallet” som det stod tidigare.

img_07321

img_0743

Här håller loket på att eldas på för första gången på 55 år, man får inte ha bråttom – pannan ska ha gott om tid på sig att bli varm. Men det var mycket som skulle göras innan loket kunde rullas – bland annat ska säkerhetsventilerna provas och eventuellt justeras.  När säkerhetsventilen öppnade för första gången vid 12 kg/cm2 hoppade alla till – den låter riktigt högt och har stor kapacitet. Det tog en stund att justera in den – första gången blåste den ner 1,5 kg på 15- 20 sekunder. Vår medlem Pentti har kört ventilen i provbänk med tryckluft men det krävs en viss justering för ånga beter sig inte som tryckluft.

Injektorerna som vi inte renoverat gick direkt efter 55 års stillestånd när vi provade dom..
Efter en del efterjusteringar rullade loket för egen maskin för första gången på 55 år fram och tillbaka på verkstadsbangården.

lessebo1

Som en avslutnng på dagen gjorde vi en provtur med en tillkopplad vagn (naturligtvis från KLJ), till Ångbåtsstationen och till Hjorthagen. Allt väsentligt fungerade bra!
Visst återstår en del att justera men annat var inte att vänta.
I morgon kommer pannsinpektören för det formella ångtrycksprovet, vilket inte lär ge några problem.

Med mycket stor sannolikhet kommer loket att var i drift på jubileumsdagen den 31/5.

Det finns också några videofilmer från driftprovet på ÖSlJ:s youtube kanal