Bangårdsbygge i Taxinge

Helgen 5 – 6 februari  började bygget av bangården i Taxinge, vi trodde att vi skulle kunna ta oss ut snabbt med Aspa och slipersvagnar från Mariefred till Taxinge men det var mycket is på vägövergångarna så det tog en timme att ta sig till Taxinge. Men när vi väl kom fram fick vi upp tempot.

På väg mot Taxinge, vid Sjöbyggets hållplats

För 2 veckor sedan jobbade vi efter mörkrets inbrott, nu i dagsljus visade det sig att växlarna måste baxas en aning men de höll i varandra så vi fick lossa skarven för att kunna rubba växeln.

Skarven mellan växel 1 och 3 lossas för att kunna baxa växel 3

Sen började vi bygga spår , spåren byggs parallellt så vi ska nå med tryckluftsmaskinerna till alla spåren.

Spår 3 börjar byggas

Spår 1 bygger  vi en stump på så man kan gå ett sidan med ett lok, innan resten av spåret kan byggas ska  perrongkanten ska rivas och flyttas in.

Spår 3 till vänster, spår 2 rakt fram, spår 1 till höger

Slipersen är ny furukubb och rälerna spikas fast

Spikning av spår

Hjullastaren används för att ta fram räler och lägga på plats.

Hjullastaren lägger ut rälerna på slipersen

Sen var det dags att bryta för lunch, köttfärssoppa med vita bönor satt bra.

Lunch i väntsalen i Taxinge stationshus

Efter lunchen tog det riktig fart, spåren närmar sig stationshuset.

Spåren närmar sig stationshusetge

Soppan gav oss ny energi och det gick raskt undan med spårbygget

Spår 1 börjar bli klart, spår 2 och 3 är på gång

Mörkret faller och vi börjar packa ihop för att avsluta för dagen, trots att vi började lite sent hann vi med att lägga 16 spårspann, dvs ca 100 m meter spår.

Mörkret faller och vi avslutar för dagen

Dagen efter var vi lite snabbare i startgroparna eftersom arbetståget stod kvar i Taxinge över natten.

Arbetståget

Man kan ju inte säga annat än att vi hade en fantastisk tur med vädret, om man tänker på gårdagen som bjöd på en blandning av hagel, blötsnö och regn. Nu kunde man utan vidare hänga av sig både varma jackor och tröjor och t o m få lite solbränna på kuppen (förutom värk i ovana muskler och massor av friskluft :-))

På spår 2 står vagnarna med slipers och skarvjärn, på spår 3 arbetståget med Aspa, spårbygget saxar sig fram – Aspa får skjuta fram arbetståget när spår 3 är spikat så långt som luftslangarna från kompressorvagnen räcker. Sedan växlar Aspa över till spår 2 och skjuter fram slipersvagnarna så långt spåret är spikat.

Då blir det inte så långt att bära och lägga ut slipers.

Slipers utlagda i väntan på rälsen

I det fina vädret gick bygget undan, nu har spåren nått nästan ända fram till stationshuset (bara 27 km till Södertälje enligt skylten på stationshuset!).

Framme vid stationshuset

Rälerna hämtas från upplaget med en pirra och en liten vagn man krokar fast i rälen, smidigt och 2 man kan med lätthet dra fram räler och lägga ut dom (vi bygger bangården med 27 kg:s räler som är 7,3 m långa).

Nära platsen där växel 2 ska ligga

Efter en stadig lunch med gulaschsoppa i väntsalen fortsatte bygget och nu började solen gå ner så det började skymma, men spår 3 är utlagt ända tills det ska anslutas till växel 2 som just nu byggs i verkstaden i Mariefred. Spåret ligger  ju inte jämnt pga ojämnheter i backen, när bangården är klar ska spåren grusas och lyftas samt stoppas.

Spår 1 som slutar till vänster efter växeln ska byggas klart när den gamla plattformskanten har rivits, semaforen kommer att flyttas till utsidan för att den ska synas på långt håll.

Vi är i en intensiv fas just nu och det pågår arbeten kommande helger framöver, är du intresserad så skicka ett mail till taxingeprojektet@oslj.nu