Växelbygge till bangården i Taxinge 1-2 januari 2011

Under nyårshelgen gjordes en gemensam insats för att kunna börja bygga växlarna 1,3,2 till bangården i Taxinge-Näsby.(se spårplan). Infartsväxeln nr 1, växel nr 3 (vänsterväxel) efter till spår 1 som inte byggs i första etappen samt växel 2 till rundgångsspåret i bortre änden. För att kunna börja bygga så måste växelslipers hämtas i Läggesta och delar av  växlarna plockas fram ur snödrivorna i Mariefred. Men först gällde att skotta fram bangården i Mariefred (tredje gången denna vinter så vi börjar få lite rutin på det).

n

Så pass snöröjt att Aspa har kunnat köras ut

Det är många växlar som ska skottas fram och borstas rena från snö och is innan de kan läggas om, växelkvastarna går varma (den enda växelvärme som står till buds)

Många växlar att rensa från snö

Det syns att det har kommit en hel del snö, just nu är det svårt att föreställa sig att det kommer att gå att sitta och fika här om några månader.

Ser ut som det dröjer innan det fikas på uteplatsen

Aspa och plogen är klar för att åka ut på linjen efter att bangården har röjts så det går att flytta de vagnar som behövs för att få plats med de vagnar som ska hämtas i Läggesta.

Plogen är kopplad och det är klart för att åka ut på linjen

Men det är inte bara raka spåret, det är några vägövergångar som måste rensas från snö och is innan vi är framme i Läggesta, här passerar vi Hjorthagen med plogen nedfälld och ena vingen utfälld.

Plogning vid Hjorthagen

Vid Ekudden blir det stopp igen för att skotta rent vid Ekuddsvägen, snön faller nu ganska ymnigt.

Uppehåll i Ekudden

Rensning av vägövergången

Väl framme i Läggesta ska växlarna skottas fram så de här flakvagnarna på spår 4 kan växlas fram, det blir en hel del plogande för att rensa spår 1 och 2 och framtill vagnarna – det tog några timmar innan vi ens kunde börja fundera på att lasta vagnarna.

De här vagnarna ska hämtas och lastas

Och här ligger slipersen som sopas av och hjullastaren håller på röja under snön för att det ska gå lättare att köra med slipers.

Växelslipers som ska lastas på vagnarna

Det börjar skymma när de första slipersbuntarna lastas på vagnarna

Lastning av slipers

Nu börjar det bli riktigt mörkt och hyttbelysningen är tänd i Aspa.

Skymningen och mörkret kommer snabbt

Tillbaks i Mariefred är det dags att rensa växlarna från den nyfallna snön innan vi kan växla undan Aspa för natten.

Rensning av växel i mörkret

På söndagen kunde jobbet med att lasta om sliperskubben på vagnarna så att växeldelarna kunde läggas på plats, det var enklast att lyfta med hjullastaren och rangera vagnssättet för att lägga ut kubben.

Lastat med slipers

Växeldelarna till infartsväxeln nr 1 finns på en annan vagn, men nu kommer slipersen att läggas ut på den långa N0 vagnen och en kort K-vagn.

Växeltungorna har lyfts på plats

Här har växeldelarna börjat läggas med växeltungorna som de första, växeln ligger alltså rättvänd för att kunna köras ut och läggas på plats i Taxinge. Växes ln kommer att byggas klart  inomhus och sedan köras ut till Taxinge

Växeldelarna på plats inne i gamla verkstaden

Här ligger alla delar till växeln på plats (spårkorset som ligger ovanpå hör till växel nr 2 som ska byggas efter denna.

Gamla rostiga bultar kräver lite vilja och rostlösarolja för att lossna

Vi kommer att fortsätta med att montera ihop växeln under trettonhelgen, när den är klar ska den transporteras till Taxinge och lyftas på plats.