Under nyårshelgen gjordes en gemensam insats för att kunna börja bygga växlarna 1,3,2 till bangården i Taxinge-Näsby.(se spårplan). Infartsväxeln nr 1, växel nr 3 (vänsterväxel) efter till spår 1 som inte byggs i första etappen samt växel 2 till rundgångsspåret i bortre änden. För att kunna börja bygga så måste växelslipers hämtas i Läggesta och delar av växlarna plockas fram ur snödrivorna i Mariefred. Men först gällde att skotta fram bangården i Mariefred (tredje gången denna vinter så vi börjar få lite rutin på det).
Det är många växlar som ska skottas fram och borstas rena från snö och is innan de kan läggas om, växelkvastarna går varma (den enda växelvärme som står till buds)
Det syns att det har kommit en hel del snö, just nu är det svårt att föreställa sig att det kommer att gå att sitta och fika här om några månader.
Aspa och plogen är klar för att åka ut på linjen efter att bangården har röjts så det går att flytta de vagnar som behövs för att få plats med de vagnar som ska hämtas i Läggesta.
Men det är inte bara raka spåret, det är några vägövergångar som måste rensas från snö och is innan vi är framme i Läggesta, här passerar vi Hjorthagen med plogen nedfälld och ena vingen utfälld.
Vid Ekudden blir det stopp igen för att skotta rent vid Ekuddsvägen, snön faller nu ganska ymnigt.
Väl framme i Läggesta ska växlarna skottas fram så de här flakvagnarna på spår 4 kan växlas fram, det blir en hel del plogande för att rensa spår 1 och 2 och framtill vagnarna – det tog några timmar innan vi ens kunde börja fundera på att lasta vagnarna.
Och här ligger slipersen som sopas av och hjullastaren håller på röja under snön för att det ska gå lättare att köra med slipers.
Det börjar skymma när de första slipersbuntarna lastas på vagnarna
Nu börjar det bli riktigt mörkt och hyttbelysningen är tänd i Aspa.
Tillbaks i Mariefred är det dags att rensa växlarna från den nyfallna snön innan vi kan växla undan Aspa för natten.
På söndagen kunde jobbet med att lasta om sliperskubben på vagnarna så att växeldelarna kunde läggas på plats, det var enklast att lyfta med hjullastaren och rangera vagnssättet för att lägga ut kubben.
Växeldelarna till infartsväxeln nr 1 finns på en annan vagn, men nu kommer slipersen att läggas ut på den långa N0 vagnen och en kort K-vagn.
Här har växeldelarna börjat läggas med växeltungorna som de första, växeln ligger alltså rättvänd för att kunna köras ut och läggas på plats i Taxinge. Växes ln kommer att byggas klart inomhus och sedan köras ut till Taxinge
Här ligger alla delar till växeln på plats (spårkorset som ligger ovanpå hör till växel nr 2 som ska byggas efter denna.
Vi kommer att fortsätta med att montera ihop växeln under trettonhelgen, när den är klar ska den transporteras till Taxinge och lyftas på plats.