Sista lördagen i september innan trafiksäsongen slutar på söndagen kör vi med alla ånglok vi har i drift och några av motorloken. Dagen börjar tidigt för lokpersonalen då ÅF-inspektören skulle komma vid 10 och utföra det årliga driftprovet av ångpannorna.
Dylta var klar tidigt och fick börja med morgonens växling för att få ihop vagnssätten som ska användas under dagen, här är det delar av JGJ-vagnsättet som växlas ihop. I år valde vi att så långt som möjligt köra med lok och vagnar från samma bana i ett tågsätt.
Hamra putsas inför dagens tjänstgöring
Nu har inspektören från ÅF kommit och loken eldas på så att säkerhetsventilen öppnar och dess funktion kontrolleras, när den öppnar och hur mycket den blåser ned trycket i pannan innan den stänger. Även injektorerna provas.
Nu är det dags för KM Nelsson och Nian att gå i koppel med tåg mot Läggesta nedre
Tre tåg i Mariefred, Dylta kommer in på spår 1 med tåg från Läggesta
KM Nelsson går in på spår 3 i Läggesta i spetsen för Nättrabytåget
Senare på dagen var dags för systerloken KM Nelsson och Nian gå i koppel mot Mariefred
Ibland händer det oväntade saker sådana här dagar, den här gången var vår färd blockerad av en bil som hade parkerat på hamnspåret. Efter samråd med tågledaren beslöts att tåget skulle backa tillbaks till stationen i Mariefred.
Senare på kvällen fick Nian göra den traditionella förbikörningen vid Hjorthagens station i mörker vilket avslutade detta års museibanans dag.