Taxingelinjen 16-17 oktober

Höstkylan har kommit till Mariefred med fina och klara färger, även denna helg skulle ångloket Dylta användas för ballastplogningen – för att plogningen ska bli bra ska man köra i jämn och långsam fart och då är Dylta ett bra val (dessutom är det ju ganska trevligt med ett  varmt lok så här års!).

Men lokpersonalen får börja lite tidigare för att komma ut på banan samtidigt som övriga i arbetsgänget, man kan ana att solen är på väg upp över den mörka bangården.

Himlen börjar ljusna

Över lokstallet är himlen fortfarande kolsvart, man kan ana röken ur skorstenen  som Dylta står under.

Lokstallet i mörkret

Så småningom ljusnade det och gryningsljuset färgar byggnader och höstlöven på träden bakom verkstäderna.

Gryningsljus

Så småningom var allt klart och Dylta tog sig till Hedlandet med ballastplogen och hjälpvagnen som är fylld med lokvatten, det var lite besvärligt i kurvan vid Bergåsa där frosten låg kvar på spåret men med sandningen gick det bra att ta sig upp till Solviksvägen sen planar backen ut en aning förbi Lotorp.

Dylta vid infarten till Hedlandet

Men idag skulle vi ballastploga på sträckan Sjöbygget – länsgränsen – här närmar sig Dylta med ballastplogen hållplatsen Sjöbygget.Ångloket får jobba med plogen och den tunga hjälpvagnen i motlutet

Dylta i arbete

Vyn genom fönstret på förarsidan på Dylta vid Sjöbygget – spåret försvinner mot Hedlanda gård.

Spåret mot Taxinge försvinner i fjärran

Samtidigt var ett annat arbetslag längre fram på banan och jobbade med att finbaxa och slutdra de återstående skruvarna och skarvjärnen, här har frosten inte riktigt släppt sitt grepp ännu

Värtan, förberedelser för skruvdragning

Kompressorn är igång och solen har kommit fram samtidigt som man blir varm i kläderna av att slutdra skruvarna med den stora skruvdragaren

Skruvdragning

Efter några vändor med Dylta och ballastplogen på sträckan ser det ut så här, det spar stora mängder grus ju mer vi kan ploga upp från den gamla banvallen

Plogad banvall

Efter att ha plogat upp grus mot spåret med inmakaren snyggas det till med plogen och resultatet blir snyggt, nu behövs lite grus mellan rälerna.

Efter plogning

Mellan Hedlandet och Sjöbygget håller ett tredje arbetslag på med att grusa spåret med motorloket Aspa, med både sidtömmande och mittömmande grusvagnar.

Aspa och gruståget

Dylta med Mariefred och Gripsholms slott i bakgrunden, vi har stannat för att fylla vatten i tankarna på loket.

Dylta med Mariefred i fonden

Eftersom det var många arbetslag ute blev det ganska trångt på bangården i Hedlandet när alla skulle  samlas för att äta lunch,  vagnen med rastkojan är till stor nytta och spar tid då man kan värma mat i den och förstås koka kaffe!

"Hedlandet C"

Gulaschsoppa passar bra när det är lite bitigt i luften, soppan hade strykande åtgång

De andra arbetslagen jobbade med att grusa spåret och kompletteringsgrusa i Hedlandet, köra med stoppmaskinen ”Bojomatic”  och röja sly längs linjen.

Bojomatic vid skallaholmsbron

Här står stoppmaskinen vid Skallaholmsbron, det har röjts sly vid sidan av banan.

Vi jobbar ända tills det börjar skymma, här syns lokföraren på Dylta upplyst av fyrens sken

Fyrsken

Alle man ombord, Dylta redo för återfärd till Läggesta nedre med tända fotogenlyktor

Arbetsdagen är nästan slut

Sent på kvällen återvände vi tilll Läggesta där det sista av vattnet från hjälpvagnen pumpades över i Dyltas tankar innan återfärden till Mariefred.

Nästa planerade arbetshelg är den 30 – 31 oktober, skicka ett mail till taxingeprojektet@oslj.nu om du är intresserad av att bli aktiv och vara med på bygget.