Arbetet med en ny vägskyddsanläggning vid Skalla hamnväg (Jagbacken) går vidare. För några veckor sedan levererades bommar och signalskåp till Mariefred. Eftersom en stor del av inkopplingsarbetet kommer att ske under vecka 19 så var tiden nu mogen för att montera dessa på sin plats. Vi passade även på att ta med oss själva bomrören samt de nya ljussignalerna så att de blir lättåtkomliga för montörerna.
The projekt with the new automatic road barriers at Skalla Hamnväg has now came to a more visible phase. The barriers, barrier motors, electronics cabinet, signals and so on was transported to the site. The cabinet and the motors were mounted.
I bakgrunden i bilden nedan ser man början på den carport som bidrar till att vi byter från enbart stopplikt till helbommar. Kryssmärken med stopplikt kräver att vägtrafiken får minst 10 sekunder på sig att reagera på ett annalkande tåg. Med den snart förvärrade sikten och bibehållen tåghastighet skulle vägtrafiken få ungefär en sekund på sig att reagera, om det nu inte vore för den kommande bomanläggningen.
Here ist is clearly visible why the barriers are needed. The red structure will be a carport row with closed walls that totally will remove the possibility for a car driver to see an approaching train. The STOP-signs will be replaced with flashing red lights.