Rälstransport till Hedlandet

Under påskhelgen gjordes en del förberedelser inför nästa arbetshelgs arbeten med att bygga bangården i Hedlandet. Tidigare har ju en växel transporterats ut och lagts på plats, denna gång var det en rälstransport från Läggesta till Hedlandet.

Motorloket Pyret var dragkraft på utfärden från Mariefred, här under ett uppehåll i Marielund för att ta en titt på stationen och ubåtsutställningen inför 70-årsjubileét av ubåtsinterneringen i Mariefred.

Pyret i Marielund

I Läggesta användes Värtan för att dra rälstransporten mot Hedlandet, totalt lastades 8 räler på trallorna, här ligger banan i skugga så det är betydligt mer snö kvar här. Men plogningarna under vintern har ju gjort sitt för att hålla spåret fritt, jämför med cykelbanan som inte har plogats alls.

På väg mot Hedlandet

Men en del plogvallar att skotta sig igenom fanns det och det behövde även rensas vid spåren

Plogvall

Vägövergången rensas

Framme i Hedlandet, dags att lasta av rälerna.

Framme i Hedlandet

Rälerna avlastade

Alla 8 rälerna avlastade, nu är det klart att börja bygga bangården i Hedlandet, är ni intresserade så är ni välkomna – se kommande händelser till vänster (eller kalendariet).

På vägen tillbaks passade vi på att titta på utsikten mot Mariefred och Gripsholms slott.

Utsikt mot Mariefred