Under vintersäsongen har det stora arbetet i verkstaden varit att lyfta ur Virås ångpanna för att skicka den till england där en firma ska montera en ny fyrbox och nya rökgastuberPannan har tidigare lyfts upp på lokramen, nu ska den lyftas över på den specialbyggda transportvaggan men innan dess återstår att montera domlocket. En särskild konisk propp fick tillverkas för röret till regulatorsmörjningen.
Med den tunga fyrboxen så hamnar tyngdpunkten långt bak, rakt unde ångdomen – slinget fick justeras några gånger innan pannan vägde jämnt.
När pannan var fti från stöden på lokramen backades vagnen med transportvaggan in under pannan, vissa av stöden fick justeras för att pannan skulle ligga stadigt. Bottenringens främre del ligger låst mellan två kraftiga klossar så att pannan inte kan glida i längsled eller i sidled.
Efter justeringarna kunde pannan sänkas ner i vaggan, nu återstår att bygga ett skydd för de pinnbultar som sitter på bakre panngaveln eftersom den delen sticker ut längre än vad vaggan gör.
Två kraftiga plankor sätts fast i pinnnbultarna som håller gejdrarna för eldstadsluckorna, sen spikas två tvärslåar dit. Provkranarna ska sitta kvar men är utsatta.
Sen spikas en kraftig skiva fast och adressetiketten sätts fast så är det klart, återstår bara att lyfta ner den från vagnen.
Det var lite finlir att hitta jämviktsläget men sen gick det bra att lyfta ner pannan på backen. Vi räknar med att ha pannan tillbaks till verkstadssäsongen i höst då vi börjar montera ihop lok nr 2 Virå.