Veckan innan helgen 30 – 31 januari kom det en hel del snö, vi var några som tyckte att nu var det dags att ploga med ånglok, det var minst 10 år sedan det hände senast.Även denna gång var det för att röja Taxingelinjen för en rälstransport.Det enda loket som stod i beredskap dvs inte var avställt var Lok nr 4 K M Nelsson, men förstås utan vatten i pannan. (klicka på bilderna för större storlek).
För att kunna använda KM måste loket först flyttas till lokstallet där vi kan elda på loket inomhus. Men först måste bangården snöröjas och växlar rensas, något som tog 3 personer större delen av fredagen men när dagen gick mot sitt slut stod KM i lokstallet.För att armaturerna inte skulle frysa över natten då temperaturen skulle krypa under -20°C placerades en kupefläkt i hytten som stängdes till.
Tidigt på morgonen kom jag ner till lokstallet för att börja fylla vatten i pannan, kl sju hade vattennivån nått över lägsta nivån och det var dags att tända fyren.
Några timmar senare när vi har fått upp trycket i pannan är det dags att öppna portarna och köra ut. Vi hade fyllt lite vatten i ramtanken och blåste ånga genom den med jämna mellanrum för att vattnet inte ska frysa – men vi måste ha fulla tankar innan vi kan åka ut på linjen. Vattenntornet är ju tomt på vintern så vi fyllde vid gamla verkstaden.
Men vid varje vägövergång måste vi stanna och röja för hand, skotta fram rälsen och rensa flänsrännorna.
I Läggesta är det en hel del växlande, plogvagnen ska vändas på vändskivan och kopplas i KM:s främre ände, eftersom vändskivan går väldigt tungt i kylan så vänds inte loket, men innan dess plogas spår 1 och 2 upp.
När det var avklarat gav vi oss ut på linjen mot Hedlandet.
Vid Ekuddsvägen blev det stopp för att röja övergången innan vi kan ploga vidare
Det var ytterligare två vägövergångar på vägen till Hedlandet men till slut var vi framme, och det håller på att skymma. I morgon är det klart för rälstransporten som ska köra ut den räls som ska användas till att bygga bangården i Hedlandet.
Loket fick stå inomhus i nya verkstaden över natten för att skydda det mot frysning, dagen efter tömdes både panna och tankar på vatten och loket ställdes av.