Efter snöröjningen på lördagen var det dags att transportera den färdiga växeln från Läggesta nedre till Hedlandet. Växeln har byggts på plats under hösten och sista handen las på den samtidigt som linjen plogades.(Samtliga bilder är klickbara för större versioner)
Växeln ligger på tippvagnsunderreden, först provade vi att putta växeln med traktorn men det var problematiskt eftersom kraften då ville trycka hjulen ur spår så till slut var det enklare att handknuffa växeln ut på byggspåret mot Taxinge.
Där kopplades växeln med stångkoppel till Aspa för den långa färden i promenadtakt till Hedlandet
Vi råkade inte ut för några missöden på väg till Hedlandet, det var b la en telefonpost som var ganska nära men inget behövde flyttas för att vi skulle komma fram. Här passerar transporten bron över Råckstaån.
Framme i Hedlandet vid spårets ände, här ska växeln ligga och tillsammans med en högerväxel i andra änden bli ett rundgångsspår. Det ska också läggas i en växel i rundgångsspåret för ett stickspår.
Aspa kopplades ifrån, vi kom fram till att det enklaste och lite brutala sättet var att lyfta växeln med traktorn i Taxingeänden och dra bort trallan med ett sling. Sen drog traktorn växeln mot Taxinge tills trallan rullade av spåret och växeln ramlade ner på backen.
Rälerna på växeln sticker ut exakt lika mycket men det skiljer en del på rälerna i spåret så en av dom kortas med en motordriven rälskap som vi har fått i gåva från en förening i Mariefreds vänort Rheinsberg i samband med jubileet i fjol.
Växeln ligger på plats och skarvjärnen är skruvade
Nu har en milstolpe nåtts, bygget av spåret kan fortsätta och nästa växel ligger redo att köras ut från Läggesta.
Vill du delta i det unika nybygget av en 600 mm smalspårsbana för persontrafik så hör gärna av dig till: taxingeprojektet@oslj.nu eller till webmaster@oslj.nu.
Taxingeprojektet bedrivs med stöd från EU:s Leader Inlandet program