Den 1 aug. pågick, som de flesta dagar, spårbygge på Taxingelinjen. Denna dag byggdes spår från den punkt där den nya gång- och cykelvägen ansluter till banvallen (en f.d. ägovägskorsning) och fram på banken över viken mot Skallaholmen.
Utfarten från Läggesta nedre
Till Mariefred till vänster, till Taxinge till höger
Här passerade tidigare ÖSlJ bro över dåvarande SJ, landfästena skymtar uppe till höger och vänster.
Denna dag firades Annerberg Ormaryds Järnväg 100 år, Emsfors passerar här med AOJ-tåget i riktning mot Mariefred.
Här ansluter gång- och cykelvägen, därför viker nu spåret över till sidan av banvallskroppen.
Här fästs skruv.
Sliprar längs ut och passas in på rätt avstånd.
Buntar med sliprar har placerats ut i förväg.
Skruvning med luftdriven maskin.
Räler körs fram på trallor.
Så långt hann vi idag, avslut för dagen.
Bron med tvärbalkar förberedd. Normalspret låg på brosliprar där rälerna låg direkt över längsgående balkar i bron. För att 600 mm-spåret skall ha stöd lägger vi stålbalkar som ”brosliprar”. Dessa kommer från den nu rivna bron över f.d. normalspåret.