Bilder av loket Lessebo i extratåg 18 juli

Lördagen den 18 juli kördes loket Lessebo, byggt av Munktells i Eskilstuna 1891, i några extratåg.

Det blev först två ”pendeltåg” med den öppna sommarvagnen HRRJ 6 tur och retur till Ångbåtsstationen. Denna sammansättning ger då en historisk bild av hur företaget Decauville presenterade 600 mm järnvägar samt den här loktypen på världsutställningen i Paris 1889. Då kördes tåg runt utställningsområdet med just sådana här lok och vagnar.

Tåget till Ångbåtsstationen före avgång från Mariefred
Tåget till Ångbåtsstationen före avgång från Mariefred
Vid Ångbåtsstationen, Mariefreds kyrktorn i bakgrunden
Vid Ångbåtsstationen, Mariefreds kyrktorn i bakgrunden

Därefter körde vi först ett tåg ToR till Läggesta nedre och sedan ett tåg ToR till Taxinge-Näsby. Det blev första gången som Lessebo kom till Taxinge-Näsby. Dessa tåg kördes som ett godståg med samtliga godsvagnar från Kosta-Lessebo Järnväg, den järnväg där loket gick fram till 1948, samt en personvagn från Munkedals Järnväg där loket gick 1948 – 1954.

Mellan Hjorthagen och Marielund
Mellan Hjorthagen och Marielund
Vid Jagbackens hållplats.
Vid Jagbackens hållplats.
På Läggesta nedre station, efter vändning av loket.
På Läggesta nedre station, efter vändning av loket.
På väg ut från Läggesta på väg åter till Mariefred
På väg ut från Läggesta på väg åter till Mariefred
Tåget mot Taxinge-Näsby på väg ut från Mariefred, passerar här Sjukhusvägens bommar.
Tåget mot Taxinge-Näsby på väg ut från Mariefred, passerar här Sjukhusvägens bommar.
Strax före banans högsta punkt väster om Hedlandet.
Strax före banans högsta punkt väster om Hedlandet.
Lessebo med tåg för första gången på Taxinge-Näsby station
Lessebo med tåg för första gången på Taxinge-Näsby station